Failliet met rode roos

Nadat Meg Ryan en Tom Hanks er in Nora Ephrons snotterklassieker Sleepless in Seattle (1993) al anderhalf uur over deden om elkaar te vinden, tekende het Duo Sympathiek vijf jaar later ook voor Ephrons You've got mail. In deze remake van Ernst Lubitsch' romantische komedie The shop around the corner (1940; met Margaret Sullavan en James Stewart als kemphanen-collegae in een cadeauwinkel) corresponderen Kathleen (Ryan) en Joe (Hanks) anoniem met elkaar per e-mail.

Wat zij niet weet is dat haar mystery man in cyberspace mede-directeur is van een superboekhandelsketen die een filiaal opent in dezelfde buurt waar haar kinderboekenwinkel The Shop Around the Corner is gevestigd. En precies daar zit 't onverteerbare van wat eigenlijk een zoveelste Hollywood-Boeketreeksje had moeten zijn. Op een naargeestige manier herken je namelijk de mechanismen van de ethiekloze vrijemarkteconomie, die entrepreneurs als Joe ruim baan geeft om kleinschalige ondernemers te nekken. Dat Ephrons film bovendien werd uitgebracht door een Amerikaanse amusementsgrootgrutter die in de film- en dvd-wereld dezelfde marketing- en kortingsbombardementen hanteert als Joe-de-zakenman (een boekhandelaar is iets héél anders), geeft je als kijker een nog viezer smaakje in de mond. Het kille argument `It's nothing personal', dat de aalgladde Joe in You've got mail meermalen als excuus aanvoert voor zijn (letterlijke) handelwijze, is er bijvoorbeeld in bijna alle grote en middelgrote steden in de westerse wereld de oorzaak van dat eigenlijk alleen winkelketens de exorbitant hoge huurprijzen van kwaliteitspercelen kunnen opbrengen. Waarom, denkt u, ziet u in ieder stadscentrum op de A-locaties dezelfde Blokker-McDonald's-H&M-Free Record Shop-eenheidsbrij? Wie zich van deze grootschalige standaardisering in productverkoop wil onderscheiden moet maagzweerbestendig en eigen-kapitaalkrachtig zijn. En vooral veel bidden. De You've got mail-slotscène (winkeltje verloren doch liefde gevonden, dus eind goed, al goed) is in cynisme nauwelijks te overtreffen. Daarom: lang leve de kleine ondernemers met hun karaktervolle zijstraatwinkels die niet per se ieder product binnen hun branche tegen een bodemprijs moeten aanbieden. Niet de patser-Joe's in designerpakken, maar zìj geven de stad kleur en smaak.

You've got mail (Nora Ephron, 1998, VS), Net5, 20.30-22.50u.