Verkoop dure auto's keldert

Autokopers kiezen voor kleinere en goedkopere auto's. Dit blijkt uit de verkoopcijfers over de eerste vier maanden van dit jaar.

De autoverkopen tot en met april vielen in totaal ongeveer 4 procent terug, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Uitgesplitst naar segment blijkt er evenwel sprake te zijn van grote verschillen. Zo daalden de verkopen in het D-segment – waartoe ruime middenklassers als de VW Passat, de Renault Laguna en de Ford Mondeo behoren – met 8 procent. In het nog duurdere E-segment – van executive modellen als de Mercedes E-klasse, de Volvo V70 en de Audi A6 – is zelfs sprake van een terugval van 10 procent.

De kleine auto wint daarentegen terrein. Het C-segment – van familiewagens als de Peugeot 307, de Volkswagen Golf en de Ford Focus – is met 3 procent gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Een woordvoerder van de RAI, de vereniging van auto-importeurs, noemt de verschuiving naar goedkopere modellen ,,een effect van economische tegenwind''. Vooral de zakelijke markt let steeds scherper op autokosten, aldus de RAI-zegsman.

Volgens een woordvoerder van DaimlerChrysler Nederland, de importeur van onder meer Mercedes, is de neergang van de luxe auto's al anderhalf jaar geleden ingezet. ,,Dat het vertrouwen in de economie daalt, merken de importeurs van duurdere merken al veel langer. Vooral in het midden- en kleinbedrijf maken ondernemers pas op de plaats. Aankopen worden uitgesteld en bestaande leasecontracten worden verlengd.''