Oplossing lawaai reclames nabij

Een van de grootste irritaties van tv-kijkers, het plotseling hardere geluid bij sommige tv-reclames, moet binnenkort verleden tijd zijn. De STER, het reclamebedrijf van de publieke omroep, is op Nederland 2 begonnen met een test, waarbij de ,,geluidspieken worden afgetopt'' , aldus STER-directeur J. Minaar. De resultaten van de test zijn volgens hem bevredigend genoeg om de techniek binnenkort ook op de andere netten te gaan toepassen.

In oktober 2002 bleek uit onderzoek van de KRO dat veel kijkers zich storen aan het harde geluid van televisiereclame. De STER en de reclamebedrijven van andere omroepen kondigden toen aan snel actie te zullen ondernemen om dit te verhelpen, maar dat bleek lastiger dan in eerste instantie werd gedacht. STER-directeur Minaar: ,,Het geluid staat namelijk niet harder tijdens de reclames, maar door een speciale techniek waarbij de pieken en dalen worden genivelleerd, líjkt het wel harder.'' Het gecomprimeerde geluid van de reclames blijft op deze manier binnen de wettelijke geluidsnormen. De adverteerders willen met de techniek voorkomen dat hun reclame niet genoeg opvalt of niet gehoord wordt omdat mensen even bij de tv weglopen.

Volgens de STER was het geen oplossing om de adverteerders gewoon te vragen de techniek niet meer toe te passen. ,,Wij hebben met zoveel verschillende adverteerders te maken dat dat niet te doen is. En een reclameblok is te vergelijken met een marktplaats waar alle marktlieden schreeuwen om hun waar te verkopen: niemand wil als eerste ophouden met schreeuwen.''

Het geluid van de reclames die de comprimeertechniek niet toepassen, wordt niet door de nieuwe apparatuur aangetast, zegt de STER.

Ook de commerciële omroepen zullen de comprimeertechniek vermoedelijk binnenkort gaan toepassen.