DAF-moeder ziet resultaat oplopen

De Eindhovense truckfabrikant DAF floreert onder de hoede van het Amerikaanse moederbedrijf Paccar. In het eerste kwartaal van dit jaar is de omzet van Paccar met 28 procent gestegen naar 1,9 miljard dollar. De winst bedroeg 110 miljoen dollar. Paccar behaalde in 2002 een nettowinst van 372 miljoen dollar op een omzet van 7,2 miljard.

De Amerikaanse bestuursvoorzitter van DAF, Jim Cardillo, bevestigde tijdens een tafelrede naar aanleiding van het 75-jarig bestaan van de Eindhovense fabrikant dat DAF ,,een belangrijke rol speelt in de winstontwikkeling van Paccar''. Sinds DAF in 1996 volledig is overgenomen door Paccar, publiceert de Eindhovense truckfabrikant, die ook een assen- en motorenfabriek in Westerloo heeft, geen afzonderlijke cijfers meer. Maar door de financiële steun van Paccar heeft DAF kunnen uitgroeien tot een fabrikant die met de DAF 95XF (zware trucks) en de DAF (LF) grossiert in internationale prijzen die door de truckbranche zijn uitgedeeld. DAF heeft binnen drie jaar al zijn modellen vernieuwd. De motorenfabriek in Westerloo is bovendien een van de modernste op het gebied van dieselmotoren voor zware trucks.

DAF is er vorig jaar in geslaagd 38.000 vrachtwagens te verkopen, 10 procent meer dan in 2001. Paccar heeft zich daarmee na DaimlerChrysler (Mercedes-Benz) en Volvo/Renault op de derde plaats genesteld op de truckmarkt. Op de voet gevolgd door Scania, Iveco en MAN. De zes grote fabrikanten domineren de truckmarkt, die in de jaren zestig nog tussen de vijftig en zestig aanbieders telde. In de jaren zeventig waren dat er nog dertig. Hoewel de markt voor trucks sinds 2000 met 15 tot 20 procent (lichte en zware trucks) is teruggelopen, ziet Cardillo ,,nog steeds een relatief sterke markt voor DAF'', waarbij het bedrijf sterk inzet op innovatie en uitbreiding van het dealernetwerk.