Bod op Krasnapolsky

De Spaanse hotelketen Grupo Inversor Hesperia heeft een bod uitgebracht op een deel van NH Hoteles, moederbedrijf van onder meer Krasnapolsky, Tulip Inn en het Amsterdamse Schiller hotel.

Hesperia is kleiner dan NH Hoteles en biedt slechts op 26 procent van de aandelen. Met een bod van 259 miljoen euro wordt een premie van 15 procent op de slotkoers van gisteren geboden. De koers van NH Hoteles gaat al een paar jaar naar beneden. Het bod ligt 28 procent beneden de gemiddelde beurskoers sinds 2000.

De precieze motieven van Hesperia waren vanochtend nog onduidelijk. Volgens de bieder is krachtenbundeling het beste antwoord op de slechte marktomstandigheden. De internationale hotelbranche kampt al langere tijd met een neergaande markt. Sommige hotelketens in grote Europese steden weten momenteel gemiddeld 60 procent van hun kamers niet te verhuren. De sector heeft last van het gure economische klimaat, de angst voor terreur en, meest recent, met sars.

NH Hoteles maakte in het eerste kwartaal van dit jaar verlies. De Spaanse keten kocht in 2000 voor 825 miljoen euro het Nederlandse beursgenoteerde Krasnapolsky. NH Hoteles exploiteert momenteel 239 hotels en 34.400 kamers.