Offensief tegen de regeltjes

De inspecteur van de Voedsel en Warenautoriteit tegen de caféhouder: ,,De hygiëneregels vereisen een gladde vloer, zodat deze goed kan worden schoongehouden.'' De Arbeidsinspectie, een dag later op bezoek bij dezelfde caféhouder: ,,De vloer moet goed stroef zijn, anders kan het personeel uitglijden en arbeidsongeschikt raken.''

Sommige regels, zoals uit bovenstaand fictief voorbeeld blijkt, kunnen ondernemers tot wanhoop drijven. Uit onderzoek van MKB-Nederland blijkt dat vooral op het gebied van voedsel- en brandveiligheid, arbeidsomstandigheden en milieu ondernemers te maken hebben met een oerwoud aan regels, die bovendien soms tegenstrijdig zijn. Volgens MKB-Nederland beschouwt driekwart van de ondernemers het terugbrengen van het aantal regels tot een topprioriteit van de overheid.

Het ministerie van Economische Zaken erkent het probleem en wil grote schoonmaak gaan houden in tegenstrijdige, overbodige of onduidelijke regelgeving. Demissionair staatssecretaris Wijn (Economische Zaken) en voorzitter De Boer van MKB-Nederland hebben daarom vandaag het Meldpunt Tegenstrijdige Regels opgericht, waar ondernemers hun klachten op dit gebied kunnen melden. Er is een website (www.strijdigeregels.nl) en een telefoonnummer.

Het meldpunt zal tot 1 september geopend zijn. Het is de bedoeling dat er op basis van de binnenkomende klachten `projectteams' worden samengesteld. Elke sector (bijvoorbeeld horeca) krijgt zijn eigen projectteam, dat een oplossing moet verzinnen voor de klachten van de ondernemers. Ingewikkelde regels kunnen worden vereenvoudigd, overbodige worden geschrapt. Wens van het nieuwe kabinet is de administratieve lasten voor ondernemers met een kwart terug te dringen.