Bestuurders weg bij Die Bahn

Twee bestuurders van het Duitse spoorwegbedrijf Deutsche Bahn zijn opgestapt na een meningsverschil over de invoering van een nieuw prijssysteem. Dat heeft bestuursvoorzitter Hartmut Mehdorn, die aanblijft, gisteren in Berlijn bekendgemaakt na een vergadering van de raad van commissarissen.

De vertrekkende bestuurders zijn Christoph Franz, die in de raad van bestuur verantwoordelijk is voor reizigersvervoer, en marketing directeur Hans-Gustav Koch. De twee worden verantwoordelijk gehouden voor de introductie van een nieuw prijsbeleid, dat bedoeld was om Deutsche Bahn beter te kunnen laten concurreren met de auto en goedkope binnenlandse vluchten.

De prijs van treinreizen over lange afstanden werd verlaagd, terwijl op kortere trajecten – verreweg het grootste deel van het treinverkeer – de kaartjes duurder werd. Wel werd, net als bij vliegtickets, een treinreis goedkoper naarmate die vroeger geboekt wordt.

De tariefwijzigingen hebben geleid tot een daling van de omzet en het aantal vervoerde reizigers. Met name een grote groep trouwe vaste klanten van Deutsche Bahn heeft het bedrijf de rug toegekeerd. Dat werd behalve door de prijsstijging op korte trajecten vooral veroorzaakt doordat de populaire kortingskaart, vergelijkbaar met de Voordeelurenkaart in Nederland, in plaats van 50 procent nog maar 25 procent korting geeft.

Door de maatregelen is het vertrouwen van de Duitse consument in Deutsche Bahn fors gedaald. Het ontslag van de twee bestuurders, waar met name de Duitse minister van Verkeer Manfred Stolpe die als grootaandeelhouder in de raad van commissarissen zit op zou hebben aangedrongen, is bedoeld om dat vertrouwen terug te winnen.

Bestuursvoorzitter Mehdorn, die van de commissarissen tot 2008 mag aanblijven, zei gisteren dat hij drastische veranderingen wil doorvoeren bij Deutsche Bahn. Mogelijk komt er opnieuw een geheel nieuw prijsbeleid. De voor 2005 geplande beursgang van Deutsche Bahn loopt door alle problemen waarschijnlijk vertraging op.