Werf Bijlsma verdwijnt na eeuw uit Warten

Na meer dan honderd jaar verdwijnt scheepswerf Bijlsma uit het Friese watersportdorp Warten. Deze week wordt het faillissement aangevraagd van de Friese scheepswerf. De zeventig personeelsleden zijn gisteren ingelicht. Mogelijk kan de helft aan het werk bij de vestiging in Lemmer.

Bijlsma heeft al enkele jaren een slecht gevulde orderportefeuille. Bovendien werd er volgens FNV-districtsbestuurder A. de Vos te rooskleurig gecalculeerd en kampte de onderneming bovendien met tegenslagen. Een bitumentanker die in opdracht van een Zweedse reder werd gebouwd, werd met een verkeerde verf bespoten, wat een extra kostenpost opleverde van 750.000 euro.

Bijlsma is naast Barkmeijer de enige noordelijke werf waar de casco's van zeeschepen nog zelf worden gemaakt, en niet aan landen met lage lonen worden uitbesteed. Vandaag (dinsdag) overlegt curator W. Cnossen met een van de opdrachtgevers, rederij Wagenborg, over twee orders voor de bouw van twee schepen van 4.500 ton. Gaan die door, dan is er nog tot oktober werk in de assemblagehal in Lemmer, die in 1996 geopend werd.

Ook is er hoop op een order voor een opleidingsschip waar plaats is voor 120 studenten, in opdracht van de Thaise overheid. Het wachten is echter op een exportsubsidie van Economische Zaken. Als er geen vervolgorders komen, staat ook de toekomst van de Lemmer vestiging op het spel, meent vakbondsman De Vos.

De vakbonden eisen een sociale regeling voor de oudere werknemers, hulp van Bijlsma bij het zoeken naar nieuw werk en aanvullende uitkeringen voor de personeelsleden onder de 57 jaar. De Vos: ,,Bijlsma kan niet van zijn personeel verwachten dat het nog enkele weken werkt aan een aardgastanker, terwijl ze weten dat ze daarna op straat staan.''

De Vos beschuldigt de directie ervan om zich via een faillissement van een deel van het personeel te ontdoen. Drie maanden geleden werd een reorganisatieplan gepresenteerd om Warten in te krimpen en een deel van het personeel naar Lemmer over te hevelen. De ondernemingsraad werd om advies gevraagd, die vervolgens een extern deskundige de plannen liet doorlichten. De faillissmentsaanvraag kwam dan ook onverwachts.

De oplevering van de nieuwe veerboot Oerd, die in opdracht van rederij Wagenborg is gebouwd, is door de problemen vertraagd.

Midden jaren negentig ging het Bijlsma nog voor de wind. Vanaf 1996 produceerde de werf in Warten dertien schepen van 9.000 ton, die geassembleerd werden in Lemmer. Volgens voorzitter J. Sijbesma van de ondernemingsraad kon Bijlsma echter niet meer concurreren met de lonen in landen in Azië en de Balkanlanden. ,,De familie Bijlsma heeft zijn nek nog uitgestoken door de werf steeds een financiële injectie te geven.''

Volgens A. Meijerman van de Industriebond CNV heeft Bijlsma te veel tijd en energie gestoken in de overname van Frisian Shipyard Welgelegen in Harlingen enkele jaren geleden, de werf die men later weer van de hand deed.