Luchtvaart: samen toestellen inkopen

Grote internationale luchtvaartmaatschappijen, verenigd in allianties, zijn van plan gezamenlijk nieuwe vliegtuigen in te kopen om zo kosten te besparen.

Lufthansa, Air Canada, Austrian Airlines en Scandinavian Airlines, alle lid van de Star Alliance, hebben plannen om honderd regionale toestellen te kopen, met plaats voor zeventig tot 110 passagiers. Dergelijke vliegtuigen worden momenteel alleen op grote schaal gebouwd door het Canadese Bombardier en het Braziliaanse Embraer.

Ook Air France en Alitalia, twee prominente leden van de alliantie SkyTeam, overwegen samen in te kopen. De toestellen zouden dan identiek worden afgeleverd, in dezelfde kleuren en met dezelfde stoelconfiguratie.

De gezamenlijke inkoop zou zich later ook kunnen uitstrekken tot de grotere vliegtuigen van Boeing en Airbus. Woordvoerders van beide bedrijven hebben positief gereageerd. John Leahy van Airbus zei tegen The Wall Street Journal dat zijn bedrijf ook voordeel ziet in het bouwen van een groot aantal identieke vliegtuigen.

Kent Fisher van het Amerikaanse Boeing gaf als commentaar: ,,Inkoop door allianties is iets dat wij al jaren zien aankomen.''

De KLM zegt desgevraagd al jaren met dochteronderneming Transavia en partners Northwest en Kenia Airways op dit gebied samen te werken. KLM koopt niet samen in, maar zorgt er wel voor dat de vloten ten dele overlappen. Zo heeft zowel KLM als Transavia de zogenoemde Boeing 737 Next Generation aangeschaft. Met Northwest wordt momenteel de gezamenlijke introductie van de Airbus A330 voorbereid, waarbij inrichting en stoelenconfiguratie op elkaar worden afgestemd. Een soortgelijk project is gaande voor de Boeing 777 met Kenia Airways. Beide toestellen van Airbus en Boeing zijn geheel nieuw in de KLM-vloot.

De huidige crisis in de luchtvaart (door de oorlog tegen Irak, economische neergang en het sars-virus) dwingt maatschappijen tot het zoeken van nieuwe kostenbesparingen; synergie is een optie. Overigens kunnen luchtvaartmaatschappijen op inkoopgebied ook baat hebben bij de huidige crisis. Zowel Airbus als Boeing heeft door annulering en uitstel van orders te maken met overproductie. Beide bedrijven zullen daardoor bereid zijn met hun prijzen behoorlijk naar beneden te gaan.