Marketingpionier

Mark McCormack, die vrijdag op 72-jarige leeftijd in New York overleed, gold als de machtigste man in de commerciële sportwereld. Zonder hem zouden de beste golfers, tennissers, footballers, honkballers, autocoureurs, kunstschaatsers, skiërs, atleten en wellicht ook andere sporters geen miljonair zijn geworden. Wanneer deze Amerikaanse jurist begin jaren zestig niet het managementagentschap IMG (International Management Group) had opgericht, zouden de beste sporters mogelijk nog steeds slechts voor een medaille of een gouden horloge hebben gesport.

McCormack hij werd The Shark genoemd omdat hij zo'n meedogenloze onderhandelaar was is de pionier van sportmarketing. Zijn agentschap, met hoofdkantoor in Cleveland, regelde lucratieve contracten voor sporters met sponsors, toernooien en televisiemaatschappijen. IMG had de rechten van televisieuitzendingen van grote sportevenementen, IMG was de belangrijkste sportconsultancy ter wereld. IMG groeide dankzij McCormack uit tot een bedrijf met 85 vestigingen in 35 landen, met meer dan tweeduizend man personeel.

IMG was ook consultant van grote multinationals buiten de sportwereld, ontwikkelde golfbanen en veranderde spelregels ten behoeve van de aantrekkingskracht van welke sport ook.

IMG vertegenwoordigde niet alleen topsporters, maar ook fotomodellen, acteurs en actrices, klassieke musici en auteurs. Het bedrijf is eigenaar van 21 sportacademies in de VS, Europa en Azië.

In 2002 werd McCormack door het blad Forbes gerangschikt als nummer 209 van de rijkste Amerikanen, met een vermogen van één miljard dollar. Golf Magazine noemde hem de `machtigste man in de golfsport', Tennis Magazine, de `machtigste man in de tennissport', Sports Illustrated de `machtigste man in de sport', en The Times `een van de duizend mensen die de sport in de twintigste eeuw het meest hebben beïnvloed'. Business Age schreef in 1994 al dat McCormack de 'uitvinder was van sports business'.

McCormack, geboren op 6 november 1930 in Chicago, was een zoon van een uitgever. Toen hij zes jaar was, werd hij aangereden door een auto. Daardoor kon hij nooit meer deelnemen aan een contactsport. Tijdens zijn rechtenstudie ontwikkelde hij zijn liefde voor de golfsport. Hij had talent en speelde in de US Open en op de Britse en Amerikaanse amateurkampioenschappen. Zo kwam de jurist eind jaren vijftig in contact met Arnold Palmer, een studiegenoot die enkele jaren later zou uitgroeien tot een van 's werelds beste golfers. Dankzij McCormack speelde Palmer niet langer voor een beker en een medaille, maar voor veel prijs- en startgeld. Na Palmer volgden de golfers Jack Nicklaus en Gary Player. Dankzij The Shark werden zij en IMG samen rijk.

Hij was de eerste man in de sportwereld die commercie en spel bij elkaar bracht. Dat door McCormack de sport vercommercialiseerde en sporters tot op geld beluste geld mensen maakte, wilde hij niet weten. `Ik doe het uit liefde voor de sport. Als ik er niet ben wordt er misbruik gemaakt van sporthelden. Zij verdienen een beloning, zoals artiesten. Maar ik weet het: wij zijn de beste, iedereen haat IMG en mij', zei hij tegen The Washington Post. McCormack schreef veel boeken over business management, consultancy. Van zijn boek `What they don't teach you at Harvard Business School' (1984) werden een miljoen exemplaren verkocht.

De Amerikaanse jurist stond tot op hoge leeftijd elke ochtend om half vijf op, reisde over de hele wereld en bezat zes huizen zijn favoriete huis lag in Orlando (Florida), naast dat van Tiger Woods.

Op 16 januari werd McCormack getroffen door een zware hartaanval. Sinds die dag lag hij in coma. Vrijdag overleed hij in een ziekenhuis in New York.