Duitsers en latin

,,Latin-beats zijn bepaald niet taboe voor Duitsers. Een tijdje geleden draaide ik in Brazilië, eindelijk, na jaren met zulk soort muziek bezig te zijn geweest. Het jonge uitgaanspubliek ging uit zijn dak van onze elektronisch getinte kijk op hun muziek. Ik snap de kritiek wel dat onze muziek wat strammer en rechtlijniger is dan wat echte Braziliaanse muzikanten ervan maken, maar dat is deels juist de charme en het eigen karakter. Die Braziliaanse kids hadden het vast niet gepikt als we waren aangekomen met de muziek van hun ouders, al is die wel onze inspiratiebron.''

Rainer Trüby uit het Zuid-Duitse Freiburg vormt met Christian Prommer en Roland Appel de `nu jazz'-groep Trüby Trio. Hun platen en remixen laten een sterke voorkeur horen voor warmbloedige latin-ritmes, liefst van Braziliaanse snit, die zich mooi laten integreren in elektronische dansmuziek. Daarmee maakt de groep deel uit van een bloeiende Europese beweging die zich bezighoudt met zulke combinaties. Trüby is ook erg actief als dj, zijn Root Down-avonden in een landelijk gelegen restaurant bij Freiburg genieten internationale faam. Hij stelde een reeks compilaties samen waarop vooral Europese artiesten Braziliaanse ritmes interpreteren, onder de naam `Glücklich'.

,,De eerste Glücklich-compilatie stelde ik al in 1994 samen, toen deze beweging eigenlijk nog nauwelijks aan de gang was. Mensen die de gestroomlijnde, elektronische ritmes van het laatste, vijfde deel gewend zijn, zullen wel opkijken van die eerste plaat. Die bevat vooral Duitse fusionbands uit de jaren zeventig. Het viel me op dat die bands altijd wel een latin- of bossa nova-achtig nummer op hun albums hadden staan en die heb ik bij elkaar gezet. Ik heb zelfs eens een nummer van de Nederlandse band Sail Joia gebruikt.

,,De voorkeur van mijn landgenoten voor zulk soort ritmes dateert dus niet van vandaag of gisteren en dat bewijst weer dat al die cliché's over Duitsers, marsmuziek en minimale, stramme techno-ritmes eigenlijk nergens op slaan. Wij hebben evengoed behoefte aan een feestje op zijn tijd, op zulke warmbloedige, subtiele ritmes. Omdat ik toevallig Duitser ben, ben ik niet verplicht om uitsluitend naar schlagers of Kraftwerk te luisteren.

,,Mijn voorliefde voor latin en Braziliaanse muziek stamt uit de jazzdance-periode, toen mensen als Gilles Peterson, Jamiroquai en Incognito een alternatief boden voor de mechanische housemuziek van die dagen, met organische ritmes en funk- en soulinvloeden. Daar zaten ook al latin-ritmes bij, wat mij erg aansprak. In platenzaken in heel Europa dook ik oude platen op.

,,Als dj was het met die oude Braziliaanse en latin-platen in het begin wel wennen. Maar er is veel veranderd, deze ritmes zijn tegenwoordig hartstikke modieus. Zeker in de `nu jazz'-beweging of hoe dat dit jaar ook mag heten, eigenlijk het vervolg op jazzdance. Het zijn vooral Europeanen en met name weer Duitsers die zich daarmee bezighouden en zo komen de latin-ritmes ook weer terug. Er is een bepaald Braziliaans ritme, dat sprekend op drum'n'bass lijkt. Op onze nieuwe plaat laten we het ene overgaan in het andere, zonder dat je het verschil merkt.

,,Op onze eigen platen en remixen gebruiken we een combinatie van geprogrammeerde en `echte' ritmes. Wij staan bekend om onze rollende percussiestromen. Christian en Roland, mijn partners in Trüby Trio, zijn slagwerkers van huis uit, en anders hebben ze wel allerlei kennissen uit muzikantenkringen. Door die combinatie krijgt de muziek zijn hedendaagse, misschien wel typisch Duitse inslag.''

Trüby Trio: Elevator Music (Compost 140-2) distr. Lowlands, verschijnt 2/6.