Pluk in musical zonder poespas

Deze zondag gaat `Pluk van de Petteflet' in première, een musical naar de kinderklassieker van Annie M.G. Schmidt, bewerkt door haar zoon Flip van Duijn.

,,Pluk van de Petteflet was niet bedoeld als musical, maar het is er toch een geworden'', vertelt Flip van Duijn. Bij zijn bewerking van het beroemde boek van zijn moeder Annie M.G. Schmidt had hij oorspronkelijk een rustig verhaal met een handjevol liedjes voor ogen. ,,Maar Peter van Hintum had een heleboel mooie melodieën gecomponeerd en toen heeft regisseur Bruun Kuijt beide elementen in elkaar geschoven.''

In de musical speelt de Torteltuin de hoofdrol. Het is een verwilderd stuk grond vlakbij de Petteflet van Pluk. De dieren van de Torteltuin zijn in paniek omdat een boze parkmeester hun onderkomen in een architectonisch verantwoord grind- en tegelplein wil veranderen. De enige die daar een stokje voor kan steken is Pluk.

De makers van het stuk ontwaarden in dit avontuur al snel de grondbeginselen van `een Grieks drama', met de dieren als koor en Pluk als mini-Hercules. Om die lijn zo helder mogelijk over te brengen waren offers nodig. De langpotige Krullevaar heeft het podium niet gehaald en ook voor de zes wilde Stampertjes en hun piekharige vader was geen plaats. ,,Toch ademt het de sfeer van Annie'', vindt Wil van der Meer, die onder andere de rol van meneer Pen voor zijn rekening neemt. Een echt gladde musical, zoals die uit Amerika worden geïmporteerd, is Pluk namelijk niet. Het is een Hollands product, eenvoudig, zonder poespas. Het decor is abstract, op de wagen van Pluk na, en met een cast van maar zes spelers moet er hard worden gewerkt. Albert Klein Kranenbrug, die als Kluizelaar, portier, visser, parkmeester en Torteltuinbeest te bewonderen is, weet dat als geen ander. ,,Het is petje op petje af en goed opletten in welke rol je stapt. Ik heb gekozen voor kleine, gekke eigenschappen die elk van mijn personages kenmerken. De portier is bijvoorbeeld gefascineerd door Pluks wagentje en klimt daar ook stiekem in. Dan hoor je de kinderen roepen `Pas op Pluk! Hij pikt je auto!'.''

Maar tijdens de try-out wordt er nog niet zoveel geroepen. Wel praten de kinderen door het spel heen en bewegen ze onrustig, al kan dat ook van de opwinding komen. Je ziet tenslotte niet elke dag je held uit het boek in het echt. Soms wordt er iets bemoedigends naar Pluk geroepen en met het liedje aan het einde wordt ook driftig meegeklapt. Zo hard zelfs, dat het eindapplaus er opvallend stilletjes bij afsteekt. Maar Flip van Duijn is tevreden. ,,Ik heb het gevoel dat de acteurs al wat vrijer worden en daardoor wordt het geheel ook wat luchtiger. Je ziet al bijna niet meer dat ze vreselijk hard moeten werken om het hele verhaal in zeventig minuten gespeeld te krijgen.''

Kleedster, kapster en grimeur Gina Feduzzi die achter de schermen alle kostuumwisselingen stroomlijnt, weet zelfs ongezien dat de voorstelling een succes wordt. Met ruim tien jaar ervaring voelt ze de goede energie door de coulissen heen golven. Ze steekt een arm uit: ,,Kippenvel!''

Pluk van de Petteflet, première zondag 18 mei, Koninklijke Schouwburg, Den Haag. Voor kinderen vanaf zes jaar. Tournee t/m 29 juni, daarna van sept. t/m 8 febr. 2004. Inl. De Uitlijn (0900) 0191.