Shoarmabroodjes met vis of tofu

Shoarmabroodjes bevallen mij zeer als het vlees vervangen wordt door vis of tofu. De helft van de ingrediëntenlijst is voor broodjes met vis, de andere voor broodjes met tofu. Maakt u allebei, dan hebt u genoeg voor vier eters. Anders voor twee.

Vis. Snijd die in stukjes. Meng in een kom drie eetlepels olie met één eetlepel citroensap, de gembersiroop, de helft van het chilipoeder en idem knoflook en wat versgemalen peper. Schep hier de stukjes vis door. Pel en snipper de ui, snijd de paprika in stukjes en de prei in ringen. Verhit twee eetlepels olie in een wok en roerbak hierin de helft van elke groente samen in vier minuten gaar. Bak de stukjes vis met marinade twee tot drie minuten mee. Op smaak brengen met zout, peper en eventueel koriander. Direct serveren in warme shoarmabroodjes (drie per persoon) met knokflooksaus (zelf te maken van halfom mayonaise en zure room of yoghurt, en knoflook).

Tofu. Snijd die in blokjes. Meng sojasaus met het overige citroensap, drie eetlepels olie, mosterd, komijn en het restant van chilipoeder en knoflook. Schep hier de blokjes tofu door. Ten minste een half uur laten marineren. Verhit drie eetlepels olie in een wok en roerbak daarin de blokjes tofu in twee tot drie minuten lichtbruin. Bak de rest van de groenten en plakjes champignon vijf minuten mee. Op smaak brengen met chilisaus, zout en peper. Serveren als beschreven.