Brouwer SAB koopt Peroni

Het Zuid-Afrikaanse bierconcern SABMiller neemt een meerderheidsbelang in Birra Peroni, de op een na grootste brouwer in Italië na Heineken. SABMiller koopt eerst 51 procent van het bedrijf en in drie tot vijf jaar de rest. De overname gaat 563 miljoen euro kosten. Peroni heeft een omzet van 494 miljoen euro en een afzet van 4,4 miljoen hectoliter, goed voor een marktaandeel van 25 procent in Italië.

Het merk Peroni is het meestverkochte bier in Italië met een aandeel van 12,5 procent. Daarnaast heeft de brouwer het `premium'-merk Nastro Azzurro. Heineken heeft circa 35 procent van de Italiaanse biermarkt in handen, met onder meer het eigen merk en Birra Moretti.

Voor SABMiller is het de eerste grote aankoop in Europa. Het concern ontstond vorig jaar toen South African Breweries (SAB) de Amerikaanse brouwer Miller van Philip Morris overnam. SABMiller is van plan Peroni in de Verenigde Staten te introduceren.

SAB is al enkele jaren met Heineken en het Belgische Interbrew verwikkeld in een strijd om de tweede plaats op de wereldranglijst, achter het Amerikaanse concern Anheuser-Busch, bekend van het merk Budweiser. Gemeten naar hectoliters is SAB nu tweede.