Fluisterzacht geacteerde ellende

Lot is een meisje met haren zo geel als het koren waar de wind haar doorheen blaast op weg naar haar oma. Ze is geen Roodkapje. De wereld om haar heen is weliswaar betoverd, maar niet bedreigend. Het is beter om te zeggen dat haar wereld nog niet onttoverd is. Alles heeft nog betekenis, een tand die los zit, een onderbroek die jeukt, een kinderplasje dat van een vloerkleed een oceaan maakt. Actrice Tamar van den Dop maakt met Lot haar regiedebuut.

Haar voornaamste verdienste zal vermoedelijk hebben gelegen in het vrijelijk aan elkaar fantaseren van de beelden die bruggen bouwen tussen de levens van kleine meisjes en oude oma's, een verbond tussen twee stadia van kinderlijke stoutheid in een mensenleven. Ze zegt dat het haar eigen herinneringen zijn. Verantwoordelijk voor de cameraregie was Gregor Meerman. Hij draaide vooral documentaires en daaraan is het te danken dat hij betekenisvolle beelden onnadrukkelijk mooi kan presenteren. Reden om net iets langer dan 18 minuten na te denken over wat er in die tussenliggende volwassen jaren kan gebeuren.

Daar maakte de uit Duitsland naar Canada geëmigreerde editor Wiebke von Carolsfeld haar regiedebuut Marion Bridge over. Drie zussen zijn blijven steken tussen adolescentie en volwassenheid om iets wat er in hun kindertijd is misgegaan. Zoveel is duidelijk. Ze zijn niet in staat om relaties met anderen aan te gaan. De sterkste troef van de film is actrice Molly Parker, die zulke koudblauwe ogen heeft dat je in een oogopslag gelooft dat alles wat zij ziet een nachtmerrie op klaarlichte dag is. Von Carolsfeld laat de toeschouwer door haar ogen alles minstens drie keer zien. Zodat er geen twijfel over kan bestaan. Zodat alles vanzelf loodzwaar wordt.

Het leukste personage is eigenlijk de jongste zus, voor wie het kopen van een knalrode truck de beste uitweg uit al die fluisterzacht geacteerde ellende is.

Marion Bridge. Regie: Wiebke von Carolsfeld. Met: Molly Parker, Rebecca Jenkins, Stacy Smith. In 8 bioscopen. In Haags Filmhuis en Rialto, Amsterdam voorafgegaan door Lot van Tamar van den Dop.