Luchtvaart stelt gewichtsnorm bij

De Verenigde Staten hebben hun schatting van het gemiddelde gewicht van passagiers verhoogd. Volgens de Federal Aviation Administration (FAA) is een passagier sinds 1995 gemiddeld 4,5 kilo zwaarder geworden.

Voorheen hanteerden luchtvaartmaatschappijen in de VS een gemiddeld gewicht van 81,5 kilo, nu is dat 86 kilo. Ook de schatting van het gewicht van de bagage is door de FAA verhoogd, met twee kilo. De gemiddelden worden gebruikt om te bepalen hoe zwaar een vliegtuig is, hoeveel brandstof gebruikt moet worden en hoelang de startweg moet zijn.

De nieuwe norm is tijdelijk en gebaseerd op een beperkt onderzoek dat uitgevoerd werd nadat in januari dit jaar een vliegtuigje met 21 inzittenden neerstortte in North-Carolina. Alle inzittenden kwamen om. Het gewicht van het vliegtuig en technische problemen worden onderzocht als mogelijke oorzaken van die crash. De definitieve gewichtsnorm zal worden vastgesteld na uitgebreider onderzoek.

KLM zegt dat verhoging van de gewichtsnorm bij hen ,,nu niet aan de orde is''. In het verleden is dat meerdere malen gebeurd. Met hoeveel de gemiddelden zijn verhoogd kon de woordvoerder niet zeggen.

KLM onderzoekt wel of de normen voor bagage aangepast moeten worden. ,,Mensen willen steeds meer bagage meenemen'', zegt woordvoerder Y. Eddini. Het aandeel zakenreizigers (weinig bagage) neemt al jaren af ten opzichte van de vakantie- en andere passagiers (veel bagage). ,,Ook het soort vakantie dat nu populair is, fiets- en skivakanties bijvoorbeeld, zorgen ervoor dat mensen meer bagage meenemen.''

KLM hanteert bij het vaststellen van het te verwachten gewicht in een vliegtuig een gemiddelde dat bestaat uit het gewicht van de passagier en zijn of haar bagage. Dat gemiddelde verschilt volgens KLM per werelddeel: een Europeaan en zijn bagage wegen gemiddeld 97 kilo. Een Afrikaan wordt ingeschaald op 105 kilo. Eddini: ,,Afrikanen zelf zijn vaak relatief licht, maar ze nemen wel vijftien koffers mee.''