Winst KPN hoger door groei `mobiel' en besparingen

Telecomconcern KPN heeft de afgelopen drie maanden meer winst behaald dan waarop analisten hadden gerekend. De onderneming boekte inclusief de verkoop van enkele bedrijfsonderdelen een positief resultaat van 770 miljoen euro. Zonder bijzondere bate kwam het nettoresultaat uit op 113 miljoen euro tegen 225 miljoen euro verlies een jaar eerder.

Dit heeft KPN vanmorgen bekendgemaakt. De opbrengst uit de verkoop van de telefoongidsen (circa 500 miljoen euro, verkocht aan participatiemaatschappij 3i) en de vergoeding (ongeveer 110 miljoen euro) wegens beëindiging van een contract door het Duitse Mobilcom, heeft de schuld omlaag gebracht naar 11,17 miljard euro. KPN wil eind dit jaar de schuld hebben teruggebracht tot 10 miljard euro, meer dan een halvering ten opzichte van twee jaar geleden.

De operationele winst van KPN, exclusief bijzondere posten, steeg van 940 miljoen euro een jaar geleden naar 1,2 miljard euro. De groei van het resultaat is volgens het telecombedrijf afkomstig van het onderdeel mobiele telefonie en ,,succesvolle kostenbesparingsprogramma's'' bij het vaste telefonienet.

Het afgelopen kwartaal verminderde het aantal werknemers van KPN in Nederland met ruim duizend. KPN houdt vast aan de prognose dat de operationele winst dit jaar met minimaal 5 procent zal toenemen. Dat betekent dat de winst voor belastingen dit jaar uitkomt op meer dan één miljard euro. Bij het vaste telefonienet groeide de omzet met 0,2 procent terwijl het aantal belminuten met 18 procent daalde, vooral door toegenomen concurrentie en de opkomst van breedband-internet via adsl, waarbij een vast tarief geldt. Bij mobiele telefonie steeg de omzet met 4,4 procent.

Volgens A. Scheepbouwer, bestuursvoorzitter van KPN, is ,,daadwerkelijke groei een hoofddoelstelling''. Voor de mobiele tak schroeft KPN de verwachte omzetgroei voor dit jaar op naar 10 procent. Drie maanden geleden was die taxatie 5 tot 10 procent.

KPN blijft investeren in dochter E-plus, de mobiele dochter in Duitsland. Eind dit jaar wil het bedrijf in Duitsland 8 miljoen abonnees hebben, nu zijn dat er 7,45 miljoen. Uiterlijk 2007 moet het marktaandeel van E-plus, de nummer drie op de Duitse markt, tussen de 18 en 20 procent liggen.

Het aantal gebruikers van iMode (mobiel internet met permanente verbinding), behalve in Duitsland ook in Nederland en België, steeg met 49.000 naar 285.000.

Het Nederlandse telecomconcernhoudt vast aan de doelstelling van 1 miljoen gebruikers aan het eind van dit jaar.