Hunter Douglas koopt Blydenstein

Hunter Douglas, producent van Luxaflex-jaloezieën, heeft een bod uitgebracht van 12,9 miljoen euro op Blydenstein-Willink, maker van onder meer lamellen en rolgordijnen van het merk Verosol. Hunter Douglas betaalt 7,67 euro per aandeel, bijna twee keer zo veel als de slotkoers van vrijdag. Als het bod slaagt, verdwijnt Blydenstein-Willink van de beurs.

De overname biedt Blydenstein-Willink de mogelijkheid zijn zonweringsproducten af te zetten buiten de thuismarkten Nederland en Australië, zegt directeur Ad Verkuyten, die vorige maand al zijn vertrek aankondigde. ,,Onze internationale expansie ging te traag. Hunter Douglas heeft een wereldwijd distributienetwerk, daar kunnen we nu van profiteren.''

De overname sluit aan bij de strategie van Hunter Douglas om de marktpositie op het gebied van raambekleding en binnenzonwering via acquisities te versterken. ,,Autonoom groeien is lastig met de economische omstandigheden van vandaag op een markt waarin je al wereldmarktleider bent'', zegt bestuurder Leen Reijtenbagh. ,,De groei zal deels van overnames moeten komen.''

Blydenstein-Willink heeft volgens Reijtenbagh een sterke positie op de projectenmarkt, waartoe Hunter Douglas door de overname toegang krijgt. Het productenaanbod van beide bedrijven overlapt elkaar grotendeels. ,,We bekijken nog of op het gebied van de productie synergievoordelen te behalen zijn.''

Hunter Douglas behaalde vorig jaar een omzet van 1,69 miljard euro, een daling van 2,2 procent ten opzichte van 2001. De nettowinst steeg met 1,9 procent tot 125,1 miljoen. De omzet komt voor meer dan de helft uit de Verenigde Staten. Bij het bedrijf werken 14.700 mensen.

Blydenstein-Willink behaalde vorig jaar een nettoverlies van 365.000 euro op een omzet van 31 miljoen euro, een daling van 22 procent. Er werken 267 mensen.