Compact Fireside met stadion-geluid

De weg die Fireside heeft afgelegd stemt niet vrolijk. Halverwege de jaren negentig kwam de groep omhoog gekropen uit de Zweedse hardcore-scene, om zich met de prachtplaat Elite heel knap aan dat stramien te ontworstelen. Het leek de juiste plaat in een klimaat waar de zwaar experimentele albums van Radiohead en Godspeed You! Black Emperor gunstig werden onthaald.

Op dat onverwacht avontuurlijke album kon Fireside rustig nummers waarin de geest van het New Order anno 1983 werd opgeroepen afwisselen met ruige rockers of een twaalf minuten durend, semi-monotoon instrumentaal nummer waarin de erfenis van de Duitse Krautrock-pioniers Neu! overduidelijk doorklonk. Deze artistieke triomf werd niet omgezet in klinkende munt, sterker nog, de cd werd niet eens in Amerika uitgebracht. Toch wrang voor een band die ooit platen uitbracht onder auspiciën van de gerenommeerde producer Rick Rubin op diens American-label.

Op de nieuwe plaat Get Shot probeert de band het verloren terrein te herwinnen met korte nummers die stukken compacter en toegankelijker uitvallen. Maar alles wat Elite zo bijzonder maakte is bij die operatie door de wc gespoeld, met als triest gevolg dat men in Vera de helft minder bezoekers trok dan twee jaar geleden. Ernstiger was nog dat de groep die vijf, zes rijen probeerde te imponeren met een bot en loeihard geluid, alsof die rockkelder verward werd met het soort stadions waar men kennelijk ooit hoopt te staan.

De toegevoegde gitarist/toetsenman probeerde met zijn tamboerijn en handgeklap iets van het gevoel van The Hives te herscheppen, de Zweedse garagerockband die zijn succes mede te danken heeft aan het productiewerk van Fireside-gitarist Pelle Gunnerfeldt. Op Get Shot heeft hij het productionele roer uit handen gegeven, en dat vond de groep op het podium niet terug.

Het enige dat nog aan de grandeur van Elite herinnerde waren de machtige, sturende baslijnen van Frans Johansson, in de beste traditie van New Order-bassist Peter Hook.

Desondanks moet de groep met lede ogen toezien hoe een groep als Interpol met een soortgelijk invloedenpalet veel hogere ogen gooit. De New Order-cover Blue Monday klonk in dat licht als een lege huls.

Concert: Fireside. Gehoord: 11/5. Vera Groningen. Herhaling: 12/5 Melkweg Amsterdam, 13/5 Waterfront Rotterdam.