Zara gokt op de ouderenmarkt

Zara verandert van stijl. Het snelgroeiende Spaanse kledingconcern, dat het meest bekend is door zijn attractieve nylonslithers, zoekt het in de grotere maten. Op het gevaar af de tieners en twintigers van zich te vervreemden, die nu de winkels van het concern platlopen, zou dat wel eens een heel slimme zet kunnen zijn van Zara.

Niemand wordt jonger en slechts weinigen worden slanker - en al helemaal niet in Europa. De bevolking van het werelddeel veroudert voor een deel omdat de geboortecijfers dalen en voor een deel als gevolg van het feit dat de naoorlogse babyboomers enig grijs in het haar beginnen te krijgen. In macro-economische termen is dat slecht nieuws. Een stagnerende of kleiner wordende werkende bevolking voorspelt weinig goeds voor de groeivooruitzichten van het continent. En oudere mensen hebben ook behoefte aan pensioenen. De kansen voor de uitbaters van speelgoedwinkels lijken niet erg groot.

Maar het goede nieuws is dat ouderen een potentiële groeimarkt vormen.

Merrill Lynch schat dat Europa er in 2015 21 miljoen mensen van boven de veertig bij zal hebben. Het is duidelijk waarom slimme kledingproducenten naar de gunsten van de ouderen dingen. En zij zijn niet de enigen. In navolging van enorme kassakrakers als Pfizers Viagra doen farmaceutische bedrijven hun uiterste best om het volgende medicijn te produceren dat de ouderdom uitstelt. Zelfs het duffe Britse detailhandelsconcern Boots wil groeien door zijn oudere klanten wondermiddeltjes aan te smeren. En de gezondheidszorg is niet de enige sector die kansen biedt. Denk maar eens aan de groeimarkt voor cruise-vakanties, die is geschraagd door de opkomst van rijke Amerikaanse 65-plussers.

De conclusie is dat Zara's beslissing wel eens goed zou kunnen uitpakken - op de lange termijn. En dat is precies het centrale probleem met investeringen die zijn gebaseerd op demografische ontwikkelingen. Het duurt lang als je moet wachten tot mensen ouder worden. Maar het feit dat de gevolgen zich slechts langzaam openbaren is nog geen reden om die ontwikkelingen te negeren. Bovendien, hoe ouder je wordt, des te sneller de tijd verstrijkt.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld.