KLM werkt al jaren met onbevoegde technici

Tientallen grondwerktuigkundigen van KLM hebben de afgelopen jaren vliegtuigen laten vertrekken zonder dat zij daartoe bevoegd waren. Hun licenties waren verlopen omdat zij hun verplichte tweejaarlijkse technische training soms jarenlang hadden uitgesteld.

Dit blijkt uit interne correspondentie van de luchtvaartmaatschappij die in het bezit is van deze krant. KLM heeft de technici inmiddels versneld op cursus gestuurd. De Divisie Luchtvaart van de Inspectie Verkeer & Waterstaat, verantwoordelijk voor de luchtvaartveiligheid in Nederland, was niet op de hoogte van de trainingsachterstanden en zegt desgevraagd ,,geschrokken'' te zijn.

,,De KLM had deze informatie aan de Inspectie moeten melden'', aldus H. Houtman van de Inspectie. ,,De Inspectie heeft de KLM Technische Dienst gevraagd aan te geven hoe aan deze ongewenste situatie op de kortste termijn een eind kan worden gemaakt.'' Volgens de luchtvaartinspectie gaat het om ,,enkele honderden'' grondwerktuigkundigen. Bij KLM werken in totaal ongeveer zeshonderd van dergelijke technici.

KLM erkent dat een achterstand bestaat, maar volgens woordvoerder H. Baas zit het bedrijf ,,naar de letter van de wet niet fout''. Hij zegt dat KLM allerlei interne cursussen aan technici aanbiedt als er grote technische veranderingen optreden bij vliegtuigen. ,,Dat tekortschieten wordt ruimschoots gecompenseerd met deze cursussen'', aldus Baas. Voor die eigen cursussen hoeft geen examen te worden afgelegd.

Volgens de internationale luchtvaartreglementen moeten technici om de twee jaar een zogenoemde Continuation Training Technical volgen om op de hoogte te blijven van de laatste technische ontwikkelingen. Pas als zij zo'n cursus met goed resultaat volgen, wordt de bevoegdheid om vliegtuigen `af te tekenen' met twee jaar verlengd.

Als de autorisatie is verlopen, wordt de grondwerktuigkundige tijdelijk gedegradeerd tot monteur en mag er officieel alleen worden gewerkt onder toezicht van een grondwerktuigkundige met geldige papieren. Bij één technicus was de bevoegdheid om bepaalde toestellen af te tekenen al ruim vier jaar verlopen, zo blijkt uit de interne correspondentie. KLM is onlangs alsnog begonnen met het intrekken van bevoegdheden van technici die al lang geen periodieke training meer hebben gehad. Er worden extra instructeurs ingezet. Op 1 augustus moet de achterstand zijn ingehaald.