Het leven is te kort om niet vreemd te gaan

Vrouwen zijn veel agressiever op jacht naar seks dan mannen, zegt Heleen van Royen naar aanleiding van haar nieuwe boek `Godin van de jacht'. `Dat is even wennen voor mannen. Vooral voor oudere mannen,' vertelt ze Paul Steenhuis (45).

`Soms ontmoet je mannen van wie je al na twee minuten weet: met jou wil ik het een keer doen. (...) De meeste vrouwen schijnen aan deze impuls geen gehoor te geven. Ik wel. En met succes.'

Aldus Diana, hoofdpersoon van de nieuwe roman Godin van de jacht van Heleen van Royen, die gisteren werd gepresenteerd in de Amsterdamse nachtclub Panama.

Diana - vernoemd naar de jachtgodin - is een getrouwde, werkende vrouw met twee kinderen. Ze is seksueel onafhankelijk en actief - een moderne geëmancipeerde vrouw. Ze wil zich niet door een vaste relatie, of morele conventies laten beperken. Er zijn mogelijkheden om de kans op zwangerschap te minimaliseren - en die gebruikt ze dan ook zo veel mogelijk. Haar man, Oscar de achtbaanontwerper, laat haar vrij: ze hebben een `open relatie'.

Anders dan haar eerste boek, De gelukkige huisvrouw, is dit boek minder autobiografisch, vertelt ze thuis in Almere, maar ze heeft zich bij voorbeeld over de date-mogelijkheden op internet ter dege georiënteerd.

Van Royen, getrouwd met tv-presentator Ton van Royen, twee kinderen, werd drie jaar geleden op slag een bekende Nederlander toen haar boek Een gelukkige huisvrouw verscheen. Het is een tragikomisch, soms hilarisch verslag van een `kakmadam' uit Aerdenhout, die een zorgeloos rijk leven leidt, tot haar man, een vastgoedmagnaat een kind wil. Haar lesbische vroedvrouw adviseert een natuurlijke thuisbevalling, dat gaat mis, het kind moet met schaar, pomp en tang in het ziekenhuis gehaald worden. Daarna raakt de `gelukkige huisvrouw' in een emotionele crisis. De Nederlandse literaire critici walgden unaniem van het boek, maar het werd al gauw een publiekssucces: er werden honderdduizend boeken verkocht in ons land, het boek werd juichend binnengehaald in zeven Europese landen en is aan een Amerikaanse uitgever verkocht. Het is tot een toneelvoorstelling bewerkt en Oscar-genomineerde regisseur Paula van der Oest gaat het boek verfilmen. Inmiddels heeft van Royen een wekelijkse column in Het Parool. En het feministisch maandblad Opzij, dat drie jaar geleden nog gehakt maakte van haar debuut, presenteert de schrijfster vanwege haar nieuwe overspelroman nu op het omslag – omarmd door een half blote, donkere man.

Van Royen: ,,Dat stak me toen nog het meest: dat mijn eerste boek in Opzij zo werd afgekraakt. Omdat ik me daarin toch ook duidelijk verzette tegen het gebruik in Nederland om maar volledig zonder verdoving, zo vrouwonvriendelijk mogelijk, te bevallen. Maar dat werd niet opgepikt.''

Dat verzuim is nu goed gemaakt. Van een verguisd is ze een geaccepteerd schrijfster geworden.

Ik heb altijd begrepen dat het juist de mannen zijn die vanwege de evolutie hun zaad willen verspreiden, terwijl vrouwen juist veel terughoudender zijn in hun drang naar seksuele contacten. En dat een voortdurend lustvolle vrouw een perverse mannenfantasie is.

Van Royen: ,,Dat is een opvatting over seks die in de dominante heterocultuur overheerst. Maar die is niet alles zaligmakend. Je hebt de homocultuur, waar heel anders tegen seks en trouw wordt aangekeken, en in de partycultuur gelden ook heel andere normen. Er kwam hier een fotograaf van wie de relatie net afgelopen was. En die was naar feesten gegaan: en die was helemaal verbaasd hoe jonge vrouwen zich op hem stortten, belust op een seksueel avontuur. Dat is even wennen voor mannen. Vooral oudere mannen.''

GROUPIES

Mannen die zich terughoudend opstellen en vrouwen die op erotische veroveringen uit zijn: dat klinkt als de omgekeerde wereld.

,,Toch hoor ik daarover, zie ik dat om heen, bij vriendinnen. Vrouwen zijn als je het goed bekijkt veel agressiever op jacht naar seks dan mannen. Vrouwen zijn williger. Kijk naar popsterren en hun groupies. Al die vrouwen die staan te dringen om met hun idool de liefde te mogen bedrijven. Bij vrouwelijke sterren staan toch lang niet zulke grote kuddes mannen te dringen. Onlangs nog, was popzanger Robbie Williams in Nederland. Ik heb gehoord dat soapsterren Katja Schuurman en Georgina Verbaan van alles hebben geprobeerd om zijn kleedkamer binnen te dringen. Waarom? Nou, daarom, natuurlijk.''

Vrouwen kunnen seks veel beter als wapen inzetten, ze kunnen veel beter, geraffineerder, verleiden. Mannen zijn makkelijker. Die zeggen eerder; geen seks? Ook goed, gaan we gewoon leuk uit. Vrouwen kunnen veel meer hun zinnen op iets zetten, en dan, nog een knoopje los, toch gedaan krijgen wat ze willen.''

Toch, de kans op zwangerschap, de kluwe van emotionele problemen waarin je kunt raken ...

,,De angst voor de fatale vrouw. Ik geef toe dat het niet bevorderlijk is dat in films altijd zo'n koppeling van seks-zonde-en-geweld gemaakt wordt. Dat je vreemd gaat en die vrouw vervolgens het konijn van je kind in de pan stopt. Maar ik wil met dit boek juist laten zien dat het allemaal niet zo problematisch hoeft te zijn. Dat mensen gemaakt zijn om seks met elkaar te hebben, dat het leuk, spannend, lekker en onschuldig is. Die koppeling van seks en geweld vind ik verkeerd en overdreven. Seks is geen geweld. En je moet afspraken maken. Vreemdgaan is een spel. En bij dat spel horen regels, en die moet je snappen.

Ja, in je boek komen die regels ook ter sprake, als een soort...

,,..To Get As Many Men In Your Life -doe-het-zelf boek. De oudere man met wie Diana in het boek een buitenechtelijke relatie heeft, die snapt het spel uiteindelijk niet, maar de jongere man, een dakdekker uit Zwolle, die wel.''

HET HUWELIJK

Maar goed, zaken als trouw...

,,Trouw is heel wat anders dan seks met verschillende partners. Dat probleem komt in mijn boek aan de orde. Met je vaste partner deel je van alles, veel meer dan seks – als daarvan nog sprake is. Je zorgt samen voor je kinderen, je deelt verdriet over familieleden en vrienden die overlijden, je bent er voor elkaar als het nodig is. Als dat duidelijk is, hoeft er geen probleem te zijn.''

De echtgenoot van Diana heeft er ook niet veel problemen mee, hij is niet de traditonele bedrogen sukkel.

,,Nee, want ze is eerlijk. Hij weet wat ze doet, maar zij blijft hem en haar kinderen wel trouw. Natuurlijk zitten er scherpe kantjes aan vreemdgaan. Natuurlijk kunnen er problemen in een relatie door ontstaan. Maar die kunnen ook binnen een monogaam huwelijk onstaan. Al die ophef die over een vluchtige seksuele relatie met een ander dan de vaste partner kan onstaan, vind ik onzin. Je gaat toch ook met anderen uit eten? Of naar de film? En dan zou je geen seks met een ander mogen hebben? Ik zie niet wat daar ineens tegen is. Het kan een zegen zijn. Je bent thuis veel beter te pruimen.''

`Ik ben een Dolle Mina après la lettre,' zegt hoofdpersoon Diana in Godin van de jacht, over haar aanvankelijk stoere besluit tot abortus. Zo ziet Van Royen zichzelf ook:,,Voor mij is het pad natuurlijk ook gebaand, als moderne westerse vrouw, door de emancipatiebeweging,'' zegt Heleen van Royen.

Dat haar beleving van seks en relaties mijlenver afstaat van vrouwen uit andere culturen, daar is ze zich van bewust. ,,Ik schrijf ook dat Diana denkt: in een ander land zou ik allang gestenigd zijn voor mijn gedrag.''

Van Royen: ,,Ik wil laten zien hoe het ook kan, dat het geen treurnis en ellende of chaos hoeft te worden. Dat het leven eigenlijk te kort is om niet vreemd te gaan. Het huwelijk hoeft van mij niet op de helling, maar wel de seksuele moraal in het huwelijk, dat je van pakweg je dertigste tot je tachtigste niet meer dan een seksuele partner mag hebben. Dat is niet meer van deze tijd.''