Germanwings mag eigen leven leiden

Germanwings heeft vleugelen in het Europese luchtruim. Met een simpele en goedkope formule vliegt de nieuwe Duitse maatschappij, voor een kwart dochter van Lufthansa, vanuit Keulen naar 24 bestemmingen in Europa.

Het zijn geen provinciale vliegvelden, maar eerste klas grotestadsvliegvelden, net als EasyJet. En de reiziger (vanaf 19 euro enkele reis) hoeft niet te boeten voor zijn kleine uitgave: wat betreft kwaliteit kijkt Germanwings schaamteloos naar het Amerikaanse succesnummer jetBlue, vertelt plaatsvervangend managing director Andreas Bierwirth.

Germanwings is een poging van Lufthansa om mee te profiteren van het succes van de goedkope nieuwkomers. Maar de Duitse nationale maatschappij heeft haar les geleerd van British Airways, dat Go! te dicht bij zich hield, en van de Express en de Shuttle van Delta respectievelijk United, voorbeelden van goedkope dochtermaatschappijen die geen eigen leven zijn gaan leiden.

Lufthansa kan dit jaar zijn eigendom uitbreiden tot net onder de 50 procent, en er zit een oud-directeur in de raad van commissarissen van Germanwings – maar men geeft geen aanwijzingen, bezweert Bierwirth. Het meerderheidsbelang in zijn maatschappij is tot nog toe in handen van het Duitse cementbedrijf Knauf.

Het succes van Germanwings (ontstaan uit het oudere Eurowings) is volgens Bierwirth te danken aan de heldere formule: nieuwe Airbus-vliegtuigen, één centraal punt (Keulen), geen grote, bestaande luchtvaartmaatschappij in zijn eigen thuisbasis beconcurreren, lage prijzen, altijd op tijd vliegen, een eenvoudige prijsstructuur en inmiddels 90 procent verkoop via de eigen website.

Amsterdam staat niet op het lijstje van Germanwings: de KLM is daar te dominant en ,,dat eindje kan je net zo goed met de auto doen''. Die afweging valt misschien anders uit wanneer Germanwings Berlijn als tweede hoofdstandplaats kiest. Dan zou een verbindiung Amsterdam-Berlijn zin kunnen hebben. Op Zürich wordt ook gelet als mogelijke tweede standplaats, afhankelijk van het lot van Swiss.

Waarom heeft een volledig Duitse luchtvaartmaatschappij deze Engelstalige en toch weer Duitse naam? Bierwirth: ,,We wilden een internationale uitstraling hebben en tegelijk ons streven naar de beste kwaliteitsnormen aangeven. Duitse producten hadden altijd een zeer goede naam.''

De ironie van de verleden tijd ontgaat Andreas Bierwirth niet. De aanleding daartoe wil hij met Germanwings wegnemen. Sommige routes zijn al winstgevend, in 2004 moet de hele maatschappij dat zijn.