Bedrieglijke rust

Hoe hou je het experiment toegankelijk? Dat is altijd weer de vraag. Radiohead kreeg er in sommige kringen flink van langs toen de band op Kid A en Amnesiac ineens druk met elektronica aan het experimenteren sloeg. De een juichte die dappere stap luidkeels toe, de ander had het over gekunstelde flauwekul en hoorde liever de melancholieke liedjes van het oudere werk. Met zulke sentimenten heeft Four Tet veel minder te maken, want dit eenmansproject rond Kieran Hebden torst nu eenmaal niet de last van de roem en de verwachtingen die daarmee gepaard gaan. Zo kan hij in het voorprogramma van Radiohead tot veel radicalere resultaten komen, want van hem worden toch geen liedjes verwacht.

In kleine kring maakte Hebden, van Indiase afkomst, al enige indruk als lid van de `postrock'-groep Fridge, terwijl Rounds ook al zijn derde cd als Four Tet is. Rounds is een mooie schakel in de toenadering tussen elektronica en `echte', in dit geval vooral akoestische instrumenten. Rustieke piano- of gitaargeluiden kunnen rustig onderworpen worden aan elektronische `glitch'-strategieën, waarin splinters van nauwelijks herkenbaar geluid kriskras in de rondte vliegen. Zo ontstaat er een enigszins verstorende, verontrustende laag in een geluidsbeeld dat door het gebruik van vloeiende melodieën over traag meanderende tempo's toch rustiek en pastoraal aandoet. Het is de bedrieglijke rust van een landelijk dorpje waar zich zopas een moord annex zedenschandaal afspeelde.

Op die uiterst suggestieve manier vertelt Hebden zijn verhalen, zonder dat er een woord tekst aan te pas komt. Dat werkt het beste in het negen minuten lange `Unspoken', waarin een melancholieke piano-`loop' de constante is in een steeds subtiel van kleur verschietend ritmisch landschap. In `Spirit Fingers' boort Hebden een ander territorium aan, als hij een op hol geslagen gamelanorkest lijkt in te zetten.

Het piepende speelgoedbeestje in het afsluitende `Slow Jam' laat horen hoe je met een simpele dramaturgische ingreep leven en relativering in elektronische muziek kunt brengen. Rounds is het voorlopige toppunt van Hebdens kunnen, een toegankelijke plaat vol experiment, visie en een warm kloppend hart.

Four Tet: Rounds (Domino WIGCD 124P, distr. Munich)