Air France: graag vóór de winter antwoord van KLM

Air France heeft geduld terwijl de KLM ook met British Airways praat over mogelijk samengaan. Maar zou het mogelijk zijn vóór de winter hom of kuit te krijgen? Waarna onderhandelingen exclusief kunnen worden voortgezet?

Dat zegt Arnaud Camus, assistant vice-president internationale overeenkomsten van de Franse luchtvaartmaatschappij, in de marge van het jaarlijkse luchtvaart-symposium in Phoenix, Arizona. Hij zegt vertrouwen te hebben in een vergaande samenwerking. De sterke punten van Air France en KLM overlappen elkaar minder dan bij een Britse oplossing voor KLM, vindt Camus.

Ook de relatieve grootte van Air France ziet hij als minder overheersend, waardoor KLM in een mogelijk samengaan meer eigen identiteit zou overhouden dan men bij vorige gesprekken met BA vreesde. Schiphol zou belangrijke taken blijven vervullen, met name voor de Noord-Europese markt, verzekert Camus. Dat weegt een eind op tegen het voordeel van een Britse oplossing: voor British Airways is uitbreiding van de overvolle Londense luchthaven Heathrow naar Schiphol van groot belang. Dat zou meer werk voor Nederland kunnen opleveren dan de Franse optie. De Parijse luchthaven Charles de Gaulle heeft meer groeimogelijkheden.

Volgens Camus zijn de lopende besprekingen serieus en prettig. Er zijn binnen KLM mensen die Frans spreken en vakkundig met Air France overleggen. Hem valt daarbij op dat de Nederlanders niet alleen `vierkant' zijn, zoals hij had verwacht, maar ook `gecompliceerd': ,,Zij willen tot in steeds verdere details weten wat we doen als zich een bepaalde situatie voordoet. Op een gegeven moment is niet alles te voorzien en wordt het een kwestie van vertrouwen.''

De Fransman, die altijd bij internationale luchtvaart-onderhandelingen betrokken is geweest, toonde zich even kritisch als alle andere aanwezigen in Phoenix, van Europese overheden én luchtvaartmaatschappijen van beide zijden van de oceaan, over de rol van de Europese Commissie. Met name nadat het Europese Hof van Justitie in november 2002 de `Open Skies'-overeenkomsten van Nederland en tien andere landen met de Verenigde Staten had afgekeurd, deed de Commissie niets om zo snel mogelijk de onzekerheid voor de luchtvaartmaatschappijen op te lossen, is het algemene verwijt. De betreffende Brusselse afdeling (die overigens onder leiding staat van een Fransman) handelde volgens Camus `legalistisch' en `belust op macht'.