Toyota breekt opnieuw alle winstrecords

Toyota heeft het afgelopen jaar een recordwinst van 7,3 miljard euro geboekt, maar is vanwege de economische recessie terughoudend met zijn vooruitzichten voor dit jaar.

In yens bedroeg de winst van Toyota 945 miljard in het boekjaar dat op 31 maart afliep, hetgeen een stijging is van 53 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De omzet steeg met ruim 6 procent tot 16.100 miljard yen (123 miljard euro). Winst en omzet bereikten daardoor voor het derde achtereenvolgende jaar een nieuw record.

Vooral de gestegen verkoopcijfers in de Verenigde Staten leverden een belangrijke bijdrage aan het resultaat. Door de terugval van de Amerikaanse economie is Toyota voorzichtig in zijn prognoses voor het lopende jaar. Toyota verkocht het afgelopen jaar 1,98 miljoen auto's in de VS – een stijging met 200.000 stuks – waardoor de VS een belangrijker markt voor het bedrijf is dan Japan zelf. In Japan bleef de teller staan op 1,7 miljoen verkochte wagens, een aantal dat vrijwel onveranderd bleef ten opzichte van voorgaande jaren waardoor Toyota in Japan een marktaandeel heeft van 40 procent.

Wereldwijd verkocht het bedrijf 6,25 miljoen wagens. Dit is een stijging met 8 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, maar in het lopende jaar voorziet Toyota een afvlakking van de groei tot 6,26 miljoen stuks. Naast goede verkoopcijfers hielpen ook kostenreductie en een gunstige wisselkoers mee om de winst op te krikken, aldus Toyota. De laatste maanden is de yen vooral goedkoop geworden ten opzichte van dollar en euro.

Om de gevoeligheid voor schommelingen in de wisselkoers te verminderen werkt Toyota hard aan uitbreiding van de productie in het buitenland. Afgelopen jaar steeg de buitenlandse productie met 20 procent. Afgelopen maand besloot het bedrijf een zesde fabriek in de VS te openen. De fabriek komt in Texas en in de VS lichte trucks gaan produceren. Lichte trucks zijn in de Verenigde Staen mateloos populair en hebben een relatief hoge winstmarge. Het enige waar Toyota zich echt zorgen over maakt is dat het een enigszins belegen imago heeft. Via allerlei publiciteitscampagnes wil Toyota proberen zich aantrekkelijker te maken voor jongere kopers. Uit onderzoek is gebleken dat het merk hen minder aanspreekt dan oudere rijders.