`Sport is vooral een heel visueel onderwerp'

Rob Hodselmans filmt voor het tv-programma `Sportpaleis de Jong'. ,,Tijdens de montage maken we het programma''.

Rob Hodselmans is de cameraman van Sportpaleis de Jong. Als `Beste cameraman van het seizoen 2002-2003' ontving hij twee weken geleden een Gouden Beeld van de Academy Awards. De andere kanshebbers waren Danny Elsen (o.a. 9 Dagen van de Gier) en Jasper Faber (o.a. DeHunt en documentaires). Hodselmans filmde verder onder meer Talmen, de korte film van Stijn van Santen die vorig jaar een Gouden Kalf won. Hij regisseerde zelf ook enkele korte films.

Na vier jaar kunstacademie ging Hodselmans (35) begin jaren negentig aan de slag voor diverse opdrachtgevers waaronder de Duitse omroep WDR. Bij de VPRO viel hij regelmatig in, tot eindredacteur Peter van Ingen hem vroeg voor Veldpost. In 1996 won dat programma vol journalistieke reportages uit de onderkant van de samenleving een Nipkowschijf. Twee jaar later koppelde Van Ingen hem aan theatermaker Wilfried de Jong.

Sportpaleis de Jong is een bijzonder programma, ook voor niet-sportliefhebbers. Geen wedstrijdverslagen of interviews met topvoetballers, maar liever een korte speelfilm met Ruud van Nistelrooy in de hoofdrol. Althans dat was de bedoeling, zegt Hodselmans. ,,Wilfried had een script geschreven: De man die niet meer kon scoren. Over de spits van een Engels bierbuikenteam. Sinds Ruud het op zijn nachtkastje had liggen, scoorde hij niet meer. We hebben toen een tijd niets gehoord, maar over twee weken gaan we naar hem toe.'' Sportpaleis gaat de sterspeler nu volgen op weg van zijn huis op het platteland naar het stadion in Manchester. ,,Van de rust van het landschap naar de hectiek. Het is bijna geen idee, zodat we van alles kunnen improviseren in die paar uren die we hebben.''

Ook naar Engeland neemt hij de compacte Bolex Paillard 16mm-camera mee die ooit van Johan van der Keuken was. ,,Ik bekijk per onderwerp met wat voor camera ik het beste kan werken.'' Vaak is dat een digitale DV-camera, heel klein maar met veel mogelijkheden. Soms film en soms een Betacam. Met die laatste camera kun je snel scherpstellen, zegt Hodselmans. De film over Ruud van Nistelrooy verwacht hij grotendeels met de DV te maken. ,,Je hoeft nauwelijks accu's en films te wisselen. Met dat gedoe wil je je onderwerp niet belasten.''

Vorige week ging Sportpaleis – dit seizoen ingekort tot één onderwerp van twintig minuten en daarom zonder vaste items als `op de massagetafel' – over de Argentijnse voetballer van AC Milan Nestor Combin die in 1969 tijdens een wedstrijd in Buenos Aires op het veld door spelers van Estudiantes in elkaar werd geslagen. De Jong en Hodselmans zochten de man op in zijn woonplaats aan de Franse zuidkust. In de eerste beelden loopt De Jong rustig de trappen van het plaatselijke kerkje op, terwijl de camera hem volgt. Dan gaat het beeld langzaam omhoog tot het topje van de toren, om vervolgens terug te keren naar de deur van de kerk waar De Jong Combin belt, die echter niet opneemt.

,,We vinden het fijn om te beginnen voor het eigenlijk begint'', zegt Hodselmans. ,,Dan hoef je geen officieel begin te maken. We hadden al een afspraak met Combin, maar toen hij niet opnam zijn we maar naar de zee gegaan en hebben daar wat beelden geschoten.'' Zoals uit het water springende vissen en een prachtig spel met zonlicht. Die beelden vormden vrijdag het slot van de twintig minuten durende reportage. ,,Onderweg terug in het vliegtuig vroegen we elkaar al welke beelden we hebben onthouden. Meestal hebben die weinig met het verhaal te maken. Veel mensen laten zulke `darlings' weg, maar wij proberen ze een plek te geven.'' Op de aftiteling staat Hodselmans ook als samensteller en regisseur. Hij is wekelijks vele uren in de montagekamer te vinden. ,,Bij het draaien wachten we vaak af wat er gebeurt. Het zijn niet altijd hapklare ideeën. Het doseren en vertellen van het verhaal doe je dan tijdens de montage. Daar maken we het programma.''

Vanavond gaat Sportpaleis over een affaire uit begin jaren vijftig. Een concurrente van hardloopster Fanny Blankers-Koen verdween van het toneel na beschuldigingen dat ze te veel man zou zijn. De Jong en Hodselmans zochten haar op en spraken met betrokkenen. ,,Het is meer journalistiek vormgegeven. Ik heb vanuit de hand gefilmd, dat geeft spanning aan de vooral statische gesprekken.'' De Jong hebben in Friesland onder meer de presentator gefilmd die terugdenkt aan de hardloopster Foekje Dillema. ,,Dat wordt een overgang naar archiefmateriaal waarop je haar ziet rennen. Sport is vooral een heel visueel onderwerp. Dit soort verhalen zijn gewoon mooi om te vertellen. Ik kan de gedachtes in Wilfrieds hoofd vertalen. Ik kan heel goed mee in zijn romantiek.''