Eerder als hardback verschenen

Margaret Drabble experimenteert in haar roman The Seven Sisters (Penguin, €11,80) met vertelvormen. Dat is niet voldoende om het leven van haar teleurgestelde hoofdpersoon overtuigend te beschrijven: `Er is een willekeur in de verandering van visie tussen de delen'. (J.J. Peereboom, Boeken, 07.03.03).

Het voor de Booker Prize genomineerde The story of Lucy Gault (Penguin, €14,50) van William Trevor speelt zich af in 1921, rondom de Ierse Vrijheidsoorlog. In de roman staat een klein meisje centraal, en dat gekozen perspectief werkt: `Wie het boek met zorg gelezen heeft, zal na het eind als een tweede ik om zich heen kijken, zich bewust van ieder ogenblik van leven' (J.J. Peereboom, Boeken, 18.10.02).

Zadie Smiths langverwachte tweede roman The Autograph Man (Penguin, €12,95) draait om een groep vrienden, `representanten van de door roem geobsedeerde televisiegeneratie'. Het plot is ondergeschikt gemaakt aan spel en dialoog, en de goede passages `kunnen de roman in zijn geheel niet redden' (Stine Jensen, Boeken, 22.11.02).

Gwen Edelman is een literair agent die zelf is gaan schrijven. Haar eerste roman War Story (Bloomsbury, €13,60) – half liefdesverhaal, half oorlogsgeschiedenis – is gewild diepzinnig, `oorlogskitsch van de goedkoopste soort' (Maartje Somers, Boeken, 14.12.01).

De Australische romanschrijver Tim Winton heeft met Dirt Music (Picador, €12,95) `een vlot geschreven liefdesverhaal-met-complicaties' afgeleverd. Maar volgens Corine Vloet (Boeken, 23.09.02) `zijn de preoccupaties van Wintons personages te beperkt'.