Voorkeur Theater

Da Vinci en de drol

Voor zijn vies-absurdistische toneelstuk Da Vinci en de drol (Vinci avait raison) deed Roland Topor (1938-1997) inspiratie op bij een regel van de kunstenaar Leonardo da Vinci: ,,Er zijn mensen die niets van zichzelf achterlaten dan overvolle latrines.'' In het keurige, smetteloze huis van een politiegezin is de wc verstopt. Een onbekende deponeert tweeëntwintig drollen in het huis. Wie is de dader? Er is welgeteld één diepe gedachte in Da Vinci en de drol: starend naar Mona Lisa mijmert Kees Hulst over hoe schoonheid uit vuiligheid kan ontstaan. Wanneer de spelers 22 weckflessen met faecaliën op de rand van het hoge decor plaatsen, het gezicht ontnemend op een reproductie van de Mona Lisa, heeft regisseur Jennifer Drabbe een schitterend beeld bedacht voor Topors thema: Het hoge kan niet zonder het lage. Kees Hulst speelt de politiechef met tartende lijzigheid, Malou Gorter is zijn vrouw als een toonbeeld van een Aerdenhoutse dame met de Amsterdamse Wallen onder de gordel. Joep Onderdelinden speelt met benauwde urgentie een politieagent met diarree. Tjitske Reidinga is zijn overgevoelige en hunkerende vrouw, die eindigt als poepjunk, stront snuivend in een hoekje; een grappige persiflage op haar eerdere rol als verslaafde in Trainspotting.

8 mei Alphen a/d Rijn, Parktheater. 14 mei Zwolle, Schouwburg Odeon. 15 mei Groningen, Kruithuis. Inl 023-5173910 of www.toneelschuurproducties.nl

De Presidentes

Ook De Presidentes, een van Werner Schwabs `Fecaliëndrama's', gaat over de strijd tegen de stront. In de versie die regisseur Boris Paval Conen maakt voor het Maastrichtse Vervolg, vieren drie toiletjuffrouwen (Marieke van Leeuwen, Eva van der Gucht en Guusje van Tilborgh) in de wc's van een carnavalstent een bescheiden feestje. Ze mijmeren over de liefde voor een slager, tubaspeler en God. Door hun religieuze gevoelens voelen ze zich verheven boven banale wellust.

T/m 17 mei Derlon Theater, Maastricht. Inl 043-3507171 of www.hetvervolg.nl

Sonic Boom

Choreograaf Wim Vandekeybus maakte met dansers van zijn groep Ultima Vez en acteurs van Toneelgroep Amsterdam de voorstelling Sonic Boom. Spelen met gevaar en fascinatie voor het risicovolle zijn twee motieven. Spelen met waarheid en fictie een andere. In Kitty Courbois accentueert Vandekeybus haar trotse allure, bij Joop Admiraal het frêle, bijna broze. Bij Titus Muizelaar buit hij juist diens robuuste postuur flink uit.

10 mei Dordrecht, Schouwburg Kunstmin. 15 mei Rotterdamse Schouwburg. Inl 020-6242311 www.toneelgroepamsterdam.nl

Strange Interlude

Het vijf uur durende toneelstuk van de Amerikaanse schrijver Eugene O'Neill (1888-1953) - door het Nationale Toneel in de regie van Johan Doesburg - vertelt de geschiedenis van Nina Leeds en de zes mannen rondom haar. Bijzonder aan het stuk zijn de monologue intérieurs; de spelers schakelen steeds tussen wat ze zeggen en wat ze (hardop) denken. Ariane Schlüter speelt op meesterlijke wijze de stadia in Nina's leven. Inl 070-3181444

10-11 mei Den Haag, Nationale Toneel (achter schouwburg). 14 mei Leiden, Laktheater. 15 mei Groningen, Stadsschouwburg.