Klant verkast naar de goedkope super

De goedkope supermarktketens Aldi en Lidl hebben hun marktaandeel in het eerste kwartaal van dit jaar fors vergroot ten koste van de duurdere winkels. De twee Duitse prijsvechters kwamen deze eerste drie maanden uit op een marktaandeel van 12,4 procent. Over geheel 2002 was dat nog 10,8 procent.

Dat blijkt uit een consumentenonderzoek van adviesbureau GFK dat zaterdag wordt gepubliceerd. ,,Consumenten worden steeds meer gedreven door de prijs van artikelen'', zegt GFK-onderzoeker J. Holla. ,,Rationele eisen van klanten zoals lagere prijzen worden belangrijker, emotionele eisen zoals vriendelijke bediening en luxe winkelinrichting verliezen aan belang.''

Het percentage van Nederlandse consumenten dat in het eerste kwartaal een van de 383 Aldi-winkels bezocht, steeg van 43,3 in de eerste drie maanden in 2002 tot 47 dit jaar. Bij Lidl (171 winkels) ging dit van 14,6 procent naar 26,1 procent. Een deel van deze stijging is het gevolg van de overname van Basismarkt-winkels van Laurus door het Duitse concern Lidl. Uit het onderzoek blijkt verder dat consumenten steeds vaker hun dagelijkse boodschappen in meerdere supermarkten doen.

Het onderzoek wordt deels betaald door winkelbedrijven als Ahold, Laurus en Schuitema. GFK brengt daarom geen cijfers over de marktaandelen van andere supermarkten naar buiten. Wel is volgens Holla duidelijk dat deze winkels zich steeds meer richten op acties, aanbiedingen en ,,hun prijsimago''.

Een woordvoerder van Albert Heijn zegt dat ,,de consument laat zien meer prijsgevoelig te zijn''. Daarom legt de keten meer nadruk op het minder dure huismerk en goedkopere Euroshopper-producten. ,,Maar wij realiseren ons ook wel dat het geen zin heeft uitsluitend op prijs te willen concurreren.'' Aldi en Lidl geven geen commentaar op de omzetcijfers. Bij Aldi worden vooral diepvriesvlees en houdbare zuivel goed verkocht, deodorant doet het juist slechter.