Japanse NTT Docomo uit rode cijfers

De Japanse mobiele-telefoniegigant NTT Docomo heeft het afgelopen jaar een nettowinst geboekt van 212 miljard yen (1,6 miljard euro). Dit is een omkering van het resultaat een jaar eerder toen nog een verlies van 116 miljard yen werd geleden.

Het goede resultaat is te danken aan ,,grotere nadruk op winstgevendheid en het nastreven van efficiëntie'', zei Docomo-voorzitter Keiji Tachikawa vandaag bij het bekendmaken van de cijfers over het gebroken boekjaar eindigend op 31 maart. Mede dankzij het terugschroeven van investeringen in nieuwe technologieën, zoals derde generatie telefonie, verwacht het bedrijf het nu begonnen boekjaar af te sluiten met een verdrievoudiging van de winst.

De winst is stevig naar beneden gedrukt door verliezen op buitenlandse investeringen, waaronder KPN Mobile. Desondanks zei Tachikawa vandaag dat Docomo ,,steun zal blijven geven aan KPN Mobile''. Docomo heeft zijn aandelenbelang in KPN Mobile laten verwateren door niet deel te nemen aan een eerdere aandelenuitgifte van KPN Mobile. Op buitenlandse investeringen heeft Docomo in totaal een verlies van 324 miljard yen (2,4 miljard euro) afgeboekt, waarvan 67 miljard yen (515 miljoen euro) op naam komt van KPN Mobile.

Over het succes van i-mode – Docomo's mobiele versie van internet – in Europa zei Tachikawa dat er problemen zijn ,,met het vinden van de juiste content'', ofwel websites en informatiediensten waarin gebruikers zijn geïnteresseerd. Docomo heeft daarom in Europa een apart bedrijf opgezet om de ontwikkeling van dergelijke websites te ondersteunen. Een tweede probleem waar Docomo tegenaan loopt is het beperkte aanbod van telefoontoestellen voor i-mode.

In totaal zijn er nu 400.000 gebruikers van i-mode in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Voor de toekomst van KPN Mobile – een van de aanbieders van i-mode – zei Tachikawa te hopen ,,op succes met de introductie van derde generatie telefonie''.

In Japan vertoont i-mode nog steeds een stijgende lijn. Het is Docomo's belangrijkste winstmaker. Het aantal gebruikers is gestegen van 32 miljoen per 31 maart 2002 tot 37 miljoen dit jaar.

Een belangrijke bijdrage aan de winst leverde de introductie van telefoons met ingebouwde camera, een toepassing die Docomo's grootste concurrent in Japan, het Britse Vodafone, al eerder met succes op de markt had gebracht. Docomo heeft sinds de eigen introductie vorige zomer tien miljoen telefoons met camera verkocht en daarmee in korte tijd Vodafone ingehaald.

Teleurstellend is vooralsnog het aantal gebruikers van FOMA, de veelbesproken geavanceerde telefoons die in staat zijn bewegende videobeelden te ontvangen. Per 31 maart stond de teller op 330.000 abonnees, terwijl het bedrijf oorspronkelijk had gehoopt de mijlpaal van 1 miljoen reeds voorbij te zijn. Die grens hoopt Docomo komend jaar te halen, waarna een sneeuwbaleffect voor verdere groei moet zorgen. Aan het einde van dit boekjaar verwacht Docomo 1,4 miljoen FOMA-abonnees.