Verkoop games met 28 procent gegroeid

De omzet in computerspellen in Nederland is vorig jaar met 28 procent gestegen tot 160 miljoen euro. Consumenten kochten in totaal 6,5 miljoen stuks aan spelsoftware, 10 procent meer dan een jaar eerder. Dat heeft de Nederlandse Vereniging voor Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers (NVPI), de brancheorganisatie voor de amusementsindustrie in Nederland, vandaag bekendgemaakt.

De groei is bijna volledig te danken aan de nieuwe spelcomputers die in 2001 en 2002 op de markt zijn gekomen. Met name de Playstation 2 van marktleider Sony heeft een grote groei doorgemaakt. Na de introductie in 2001 zijn vorig jaar aanzienlijk meer spellen verkocht voor deze computer. De omzet steeg met 275 procent, het aantal spellen met 364 procent.

Ook voor de Gameboy Advance van Nintendo werden meer spellen verkocht. De verkoop van software voor de Gamecube van Nintendo en de Xbox van Microsoft valt enigszins tegen. Deze computers zijn wel minder lang op de markt dan de Playstation 2.

Voor het eerst was de verkoop van software voor specifieke spelcomputers groter dan de verkoop van spelletjes op cd-rom voor de pc. Tot de best verkochte titels in 2002 behoorde de twee afleveringen uit de Grand Theft Auto-serie voor de Playstation 2 en Medal of Honor; Allied Assault op cd-rom.

Analisten verwachten veel van de markt voor `online gaming', het spelen van computerspellen via internet. Op 15 maart introduceerde Microsoft Xbox Live in Europa. Gebruikers van de Xbox kunnen via een snelle internetverbinding (kabel, ADSL) spelen tegen andere spelfanaten. Xbox Live zou in de VS meer dan 350.000 abonnees hebben.

Het antwoord van concurrent Sony op Xbox Live volgt op 22 mei. Dan begint de PlayStation 2 Network Gaming in Nederland.