Recessie deert bloemkwekers niet

De Nederlandse bloemenbranche heeft geen last van economische tegenwind. De consument blijft gewoon bloemen kopen, vooral in Oost- en Zuid-Europa.

Ze zijn er altijd. Om bruiloften op te leuken, begrafenissen te decoreren of de geboorte van een kind te vieren. En met moederdag in aantocht worden er in een paar dagen tijd miljoenen van verkocht. ,,Bloemen zijn emotie'', zegt Jacques Teelen. En daarom zullen mensen altijd bloemen blijven kopen, meent hij. Oók in economisch magere tijden, want ,,bloemen blijven een basisbehoefte''.

Teelen is algemeen directeur van 's werelds grootste bloemenveiling, FloraHolland, die gisteren de jaarcijfers bekendmaakte. De bloemenveiling groeide in 2002 tot een omzet van 1,92 miljard euro en boekte een winst van 2 miljoen euro. De belangrijkste concurrent van FloraHolland, bloemenveiling Aalsmeer (VBA), maakte vorige week al een omzetgroei bekend en een lichte winst. Samen zijn deze bedrijven goed voor een omzet van 3,7 miljard euro.

De bloemenveilingen zijn samenwerkingsverbanden (coöperaties) waar het maken van winst door het veilingbedrijf zelf van ondergeschikt belang is. Het is vooral belangrijk dat er een goede prijs voor de kwekers wordt gerealiseerd. En dit gaat goed. Want volgens de bestuursvoorzitter van de veiling in Aalsmeer, Philip Smits, kan de wereldmarkt voor sierteeltproducten (bloemen, pot- en tuinplanten) tot 2005 met 17 procent groeien tot 43,5 miljard euro.

Het dalende consumentenvertrouwen heeft volgens Smits geen invloed op de bloemenverkoop. ,,De consument geeft nu misschien minder geld uit, maar niet aan bloemen die de huiskamer opfleuren.'' De sierteeltbranche heeft dan ook weinig last van de stagnerende economie. Wél is de consument prijsbewuster geworden, zegt Teelen van FloraHolland. Uit de tienduizend verkooppunten van bloemen in Nederland laat de consument de dure bloemist links liggen en kiest hij vaker voor de supermarkt of straatverkoper. Daar zijn de bloemen goedkoper, omdat ze op grote schaal zijn ingekocht.

De consument koopt echter geen ander soort bloem, zegt Teelen. ,,Het is al jaren hetzelfde. De roos, de chrysant, de tulp en de lelie blijven de populairste bloemen.'' Vorig jaar werden er ruim 8 miljard rozen geveild bij FloraHolland.

De kwekers hebben niet te klagen. De markt voor bloemen in Nederland, Frankrijk en Duitsland mag dan goeddeels verzadigd zijn, maar het voormalige Oostblok en Zuid-Europa ontpoppen zich als ware groeimarkten. Zowel FloraHolland als VBA zien de export naar die gebieden toenemen. Vergeleken met de bloemen die naar Duitsland gaan – ruim eenderde van de export – is het niet veel, maar niettemin bleek Rusland vorig jaar een goede markt met een groei van 18 procent tot 86 miljoen euro. Naar Spanje groeide de uitvoer zelfs met bijna 24 procent tot een waarde van 67 miljoen euro.

De internationalisering, de innovatie, de groei. Volgens Smits is de sierteeltsector bijzonder, maar probeer dat de Nederlandse burger eens wijs te maken, zegt hij. Die associeert de sector namelijk met bureaucratische rompslomp als er weer ergens een kas gebouwd moet worden. Een charme-offensief is gewenst, zo vindt hij. ,,Er wordt hoogst efficiënt samengewerkt door de telers onderling, zodat we de prijs laag kunnen houden. En we hebben een rijke historie hier in Aalsmeer van meer dan honderd jaar: de kennis is enorm.''