Loach bekent zich tot melodrama

De Britse regisseur Ken Loach werkt al zo'n jaar of tien samen met scenarioschrijver Paul Laverty. Beiden zijn socialist in hart en nieren, en die politieke voorkeur komt altijd sterk naar voren in hun films. Soms wat pamflettistisch, zoals in Bread and Roses maar vaak met interessant resultaat. Zo is Land and Freedom een van de weinige films over de Spaanse Burgeroorlog waarin daadwerkelijk veel tijd wordt besteed aan de politieke motieven van de strijd.

Sweet Sixteen toont opnieuw aan dat Laverty en Loach heel goed zijn in het schetsen van overtuigende karakters met een complexe psychologie. Sweet Sixteen speelt zich af in Greenock, een klein plaatsje in Schotland. Daar wacht Liam tot zijn moeder uit de gevangenis komt. Hij woont bij z'n stiefvader en haalt samen met zijn vriend Pinball overdag kattekwaad uit, zoals het stelen van een politiehelm.

Net als in alle andere Loach-films komen de protagonisten uit de arbeidersklasse. Maar Liam heeft een droom. Als zijn moeder uit de gevangenis komt, zal alles beter gaan. Samen met zus Chantelle en haar baby wil Liam met een schone lei beginnen: mama van de drugs, hij weer naar school; een gelukkig gezinsleven. Om die droom te kunnen verwezenlijken doet Liam alles. De discrepantie tussen droom en werkelijkheid is voor iedereen evident, inclusief de toeschouwer. Zus Chantelle probeert hem nog te waarschuwen door te zeggen dat hun moeder zodra ze uit de gevangenis komt meteen weer drugs zal gaan gebruiken, maar het baat niet.

Zo komt in Sweet Sixteen een andere kant van Loach naar voren, iets dat er altijd al was, maar dat nu wel heel erg de overhand neemt. Loach mengt zijn politiek gemotiveerde realisme (een mens wordt bepaald door z'n omgeving) met puur melodrama. Het realisme, overbekend uit andere films van Loach, laat een waarachtige indruk achter. De meer melodramatische aspecten van Sweet Sixteen overtuigen helaas veel minder. Toch is het vruchtbaar Loach' werk eens te benaderen als melodrama, en niet vanuit de linkse traditie van het `kitchen sink'-drama.

Sweet Sixteen. Regie: Ken Loach. Met: Martin Compston, Annmarie Fulton, William Ruane. In: Tuschinski 3, Amsterdam; Lantaren/Venster, Rotterdam; Babylon, Den Haag; Images, Groningen.