Easyjet zit in de rode cijfers

De Britse prijsvechter Easyjet is in de rode cijfers terecht gekomen. In de eerste helft van het op 1 oktober begonnen boekjaar leed het bedrijf een verlies van 46,9 miljoen pond (67,2 miljoen euro). De omzet verdubbelde bijna naar 373 miljoen pond (535 miljoen euro). Maar de maatschappij moest de tarieven verlagen om de toestellen vol te krijgen. Dat heeft Easyjet vanochtend bekendgemaakt.

In dezelfde periode van het vorige boekjaar boekte het bedrijf nog een winst van 778.000 pond (1,1 miljoen euro). Easyjet maakt normaal gesproken de meeste winst in de zomerperiode, wanneer de meeste mensen op vakantie gaan.

De prijsvechter en diverse andere maatschappijen hebben hun tarieven nog verder verlaagd als antwoord op de malaise in de luchtvaart, die door een aantal uiteenlopende oorzaken met één van de grootste crises uit zijn bestaan wordt geconfronteerd. De grote luchtvaartmaatschappijen zeggen veel hinder te ondervinden van de prijsvechters in de luchtvaart

Easyjet vindt het onder de huidige lastige omstandigheden moeilijk een voorspelling te doen voor de nabije toekomst. Wel verwacht het bedrijf dat zijn vliegtuigen goed bezet zullen zijn. In april was gemiddeld 85,1 procent van de stoelen bezet, een stijging van 5,9 procentpunten ten opzichte van dezelfde maand van 2002. Het aantal passagiers steeg met 34 procent tot 1,71 miljoen.

Goed nieuws was er over Go, een prijsvechter, die vorig jaar door Easyjet werd overgenomen. De integratie van de Go-vloot kostte het bedrijf minder dan verwacht. Daar staat tegenover dat het niet doorgaan van de overname van Deutsche BA, een dochterbedrijf van British Airways, een schadepost opleverde van 9,2 miljoen pond.