Duitse mediaconcerns kopen webwinkel Bol

De Nederlandse webwinkel Bol, nu nog eigendom van het Duitse mediaconcern Bertelsmann, wordt overgenomen door drie andere Duitse mediabedrijven. Bol is Nederlands grootste webwinkel voor dvd's, cd's, video en boeken. Dit heeft de bestuursvoorzitter van Bol Nederland, Daniel Ropers, vanmorgen bekend gemaakt.

De nieuwe eigenaar is een joint venture van T-Online Venture Fund, uitgeverij Holtzbrinck (bekend van Die Zeit, Handelsblatt) en uitgever Weltbild (boeken, muziek, video). Deze drie bedrijven zijn in Duitsland al eigenaar van twee boekwinkels op het web, Booxtra.de en Buecher.de.

Welk bedrag met de overname gemoeid is, willen de betrokken partijen niet bekend maken. Vanwege de naamsbekendheid van Bol (een afkorting van Bertelsmann On Line) blijft deze naam gehandhaafd. Ropers noemde de overname goed nieuws voor de e-commerce en media-sector in Nederland. De bestuursvoorzitter van Weltbild, Carel Halff, ziet in Nederland volop mogelijkheden voor Bol. ,,Deze winkel kan zich meten met de internationale concurrentie en is geliefd bij de Nederlanders.''

Bol is nu nog niet winstgevend maar moet dat over een jaar wel zijn, zei Ropers vanmorgen. Doelstelling is om binnen vijf jaar de omzet, die in 2002 uitkwam op 26 miljoen euro, te verdubbelen. Bol gaat naast muziek en boeken binnenkort ook software en computerspelletjes verkopen.

Bol heeft 850 duizend klanten en biedt circa 1,5 miljoen boeken, cd's en films aan, zowel in het Nederlands als in het Engels.