De slag om oude rum

De grote drankenconcerns maken zich op voor een slokje Bacardi. Gisteren hebben de afstammelingen van de man die in 1862 in Cuba het rumbedrijf oprichtte Bacardi een stap dichter bij een beursgang gebracht. Meer dan tweederde van de zeshonderd aandeelhouders hebben Bacardi toestemming gegeven meer aandelen uit te geven en het aandelenkapitaal in twee `klassen' op te splitsen. De ene, met tien stemmen per aandeel, blijft gereserveerd voor leden van de familie. De andere, met één stem per aandeel, wordt opengesteld voor buitenstaanders.

Het bedrijf kan daardoor concurrenten overnemen op een markt die wordt gedomineerd door Diageo. Een besluit om een beursnotering aan te vragen kan de volgende fase van consolidatie inluiden onder de vijf grote drankenconcerns na Diageo: Allied Domecq, Bacardi, Brown Forman, Fortune Brands en Pernod Ricard.

Ieder van hen wil dat zijn drankenmerken tot de twintig best verkochte ter wereld behoren. Terwijl Diageo zegt er zeven in de top-20 te hebben, komen zijn concurrenten ieder niet verder dan twee. Maar de mededingingsautoriteiten zullen weinig toegeeflijk zijn. Diageo mag zich niet meer met fusies en overnames inlaten. En slechts een of twee fusies tussen de overige vijf zouden de toets der kritiek kunnen doorstaan.

Brown Forman, Pernod en Bacardi verkeren in de beste positie om hun partners te kiezen, omdat familiecontrole hun bescherming biedt. Allied en Fortune zijn dan de meest in aanmerking komende partners. Allied wil graag met Bacardi fuseren. Zo zou een concern ontstaan dat goed is in de sterke dranken en wijnen, en slechts in Malibu rum een overlappend product kent. Maar Allied is waarschijnlijk niet de eerste keus van Bacardi: het werkt al samen met Brown Forman in de VS.

Dan blijven er nog drie over. Een fusie van Fortune en Allied ligt niet voor de hand, omdat die zou leiden tot een lelijk conglomeraat met producten als golfballen en zinken kranen (Fortune) en activiteiten als fast food (Allied).

Pernod kan dus de doorslag geven. De interesse van Pernod voor Allied is welbekend: drie jaar geleden overwoog het een bod op Allied uit te brengen. Pernod verwerkt de gevolgen van de aankoop van diverse merken van Seagram nog, hoewel het al veel schulden heeft afbetaald. Het kan zich veroorloven te wachten. En zolang het verhandeld blijft worden op een koerswinstverhoudingspremie van 15 procent of meer ten opzichte van Allied, zal het dat blijven doen, totdat Bacardi het spel in beweging zet.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld.