Zonniger tijden breken aan voor touroperators

De zomer begint er zonniger uit te zien voor de Engelse touroperators First Choice Holidays en MyTravel. Beide bedrijven rapporteren betere vooruitzichten voor het belangrijkste seizoen van het jaar nu de boekingen beginnen aan te trekken na afloop van de oorlog in Irak.

Het einde van de vijandelijkheden in het Midden-Oosten lijkt de mensen ertoe te hebben aangezet hun reisplannen uit de kast te halen. Maar dat is niet de enige verklaring voor de tekenen die duiden op betere tijden voor de touroperators. Beide bedrijven deden iets verstandigs: ze kortten de capaciteit. De zomerboekingen op de Britse markt van MyTravel zijn ten opzichte van vorig jaar met 3 procent gestegen, nadat de capaciteit eerst met 12 procent was teruggebracht. First Choice gaf geen gedetailleerde cijfers, maar zei dat de capaciteitsbeperkingen inhielden dat het bedrijf kon vasthouden aan de winstverwachting voor dit jaar.

Met minder aanbod en een toenemende vraag kunnen de bedrijven ook het potentiële bloedbad voor de winstmarges vermijden dat het gevolg kan zijn van een prijzenoorlog op het gebied van last-minutereizen. De markt lijkt eveneens zijn vertrouwen in de touroperators te herwinnen. First Choice, MyTravel en hun Duitse concurrent Tui hebben hun aandelenkoersen stuk voor stuk met bijna tweederde zien stijgen sinds het dieptepunt van 12 maart.

Maar de bedrijven zijn nog niet helemaal uit de problemen. Bij MyTravel zijn de boekingen voor het concern als geheel nog steeds 3 procent lager dan vorig jaar MyTravelals gevolg van een trager herstel van de Scandinavische en Amerikaanse markten. Bovendien maken de voortdurende economische problemen in Duitsland een grote opleving daar voor alle touroperators extra onwaarschijnlijk. De toenemende concurrentie van goedkope luchtvaartmaatschappijen – zoals Easyjet en Ryanair – betekent ook dat een krachtig herstel moeilijker te verwezenlijken is. En uiteindelijk is een lagere capaciteit niet alleen maar goed nieuws. Met minder pakketten in de aanbieding tijdens de cruciale zomerperiode lijkt het onwaarschijnlijk dat de touroperators aan het eind van het jaar de winst uit de pan zullen zien rijzen.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld.