Geoefend omroepstrateeg

Hans van Beers is een bestuurder van beroep. Als netmanager van Nederland 3 doet hij sinds vorig jaar verwoede pogingen om die zender een groter publiek te bezorgen. Het moet lichtvoetiger en familialer, vindt hij. Van veel wensdromen kwam tot dusver niet veel terecht – Nova werd een kopzorg in plaats van een nieuwe, fonkelende rubriek – maar Van Beers' macht als netmanager is dan ook beperkt: voor elke verandering is de medewerking van de omroepen nodig. Uit de besteding van zijn eigen budget valt wel iets van zijn voorkeuren op te maken. Zo financierde hij dit jaar de verkiezingsconference van Freek de Jonge en komen er vijf in plaats van vier afleveringen Zomergasten.

In omroepkringen geldt Van Beers als een geoefend strateeg, die zichzelf iets boven zijn gesprekspartners kan verheffen met milde spot en een voor Hilversumse begrippen groot relativeringsvermogen. Hij zoekt liever het compromis dan de confrontatie, maar weet vaak meer in de wacht te slepen dan hem vergund leek.

Van Beers is een Eindhovenaar, die de onderwijzerskweekschool doorliep, twee jaar voor de klas stond, zeven jaar in de culturele sector werkte en acht jaar lang PvdA-wethouder voor cultuur in Den Bosch was. Daarna werd hij directeur van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, en in 1990 directeur van de VPRO. Nog steeds hangt hij het verheffingsideaal van de socialistische beweging aan, al is dat door de praktijk wat genuanceerd. ,,Juist de mensen die er een beetje bijhangen – geen kranten lezen, niet meer stemmen, geen sociale omgeving hebben – mag je nooit uit het oog verliezen,'' zei hij in 1999 in het Algemeen Dagblad, een jaar nadat hij lid van de raad van bestuur van de publieke omroep was geworden.

Daar maakte Van Beers zich onder meer sterk voor een grotere herkenbaarheid van de drie tv-zenders door een herverdeling van de programma's. Van al zijn banen was het ,,de minst vrolijke,'' zei hij achteraf. Als netmanager van Nederland 3 kwam hij weer dichter bij de programmamakers te staan.