Analisten ABN Amro geven meer openheid

ABN Amro gaat meer inzicht geven in de wijze waarop beleggingsadviezen tot stand komen. De financiële instelling wil met deze nieuwe `openheid' de wind uit de zeilen nemen van critici. Die stellen dat banken bij aandelenresearch vaak geen verkoopadviezen durven te geven over bedrijven die ook klant zijn, uit vrees deze kwijt te raken.

Met ingang van vandaag voert de bank nieuwe regels voor de analisten in alle vestigingen. De stap van ABN Amro volgt nadat eerder in de Verenigde Staten een aantal grote zakenbanken, waaronder Merrill Lynch, hun beleggingsonderzoeksafdelingen hebben gereorganiseerd. In de Verenigde Staten zijn verschillende zakenbanken in opspraak geraakt, toen bleek dat hun analisten koopadviezen hadden gegeven, tijdens de internethype, voor fondsen waar zij zelf weinig vertrouwen in hadden, maar die wel belangrijke zakelijke klanten waren voor die banken.

De analisten van ABN Amro moeten nu in hun rapportages duidelijk aangeven hoe zij tot hun waardering komen. ,,Daarbij wordt gekeken naar de strategie van het bedrijf, de marktpositie, en ook de waardering op de beurs'', zegt Mike Kranenburg, hoofd aandelenonderzoek Nederland van ABN Amro. Ook zullen de analisten hun waarderingen afzetten tegen het gemiddelde van de onderzochte sector. ,,Dat betekent dat je binnen een sector evenveel koop- als verkoopadviezen zal krijgen'', verwacht Kranenburg.

Een koopadvies zal betrekking hebben op aandelen die naar verwachting 15 procent beter zullen presteren dan de sector, verkoopadviezen vallen ten deel aan fondsen die juist naar verwachting 15 procent slechter zullen presenteren dan de sector.

Kranenburg verwacht niet dat de toename van het aantal verkoopadviezen zal leiden tot boze ondernemingen. ,,We geven precies aan hoe we tot onze waardering komen. Die wordt helder uitgelegd.'' Bovendien zijn bij ABN Amro, volgens Kranenburg, de activiteiten van de analistenafdeling en de rest van de zakenbank strikt gescheiden.

Uit onderzoek van het economenvakblad ESB van een jaar geleden bleek nog dat de Nederlandse grootbanken, waaronder ABN Amro, vaak koopadviezen gaven. De onderzoekers wezen daarbij op de dubbele belangen van de banken als mogelijke verklaring hiervoor. Kranenburg van ABN Amro ontkent dat dat een rol speelde. ,,De verdeling was niet optimaal. Soms hadden analisten niet echt een uitgesproken mening, en dan waren ze geneigd om `houden' te adviseren in plaats van bijvoorbeeld verkopen. Met de nieuwe aanpak zal dat niet meer voorkomen.''