Parijs werkt aan eigen CNN

Buitenlands beleid is niet alleen een kwestie van diplomatie maar ook van informatie. Daarvan was de Franse president Jacques Chirac vorig voorjaar al overtuigd. Toen wees hij de Haut Conseil de la Francophonie (de Hoge Raad voor de Franstaligheid) al op de noodzaak van de oprichting van een Franse CNN, wilde die Franstaligheid nog enige kans op overleving hebben. Aan die voornamelijk culturele overweging heeft de oorlog in Irak een politieke noodzaak toegevoegd. Het informeren van de wereld in cruciale tijden mag niet uitsluitend overgelaten worden aan Angelsaksische en Arabische zenders als CNN, BBC World, Fox News en Al-Jazira. Als het aan Jacques Chirac ligt, is de Franse tegenvoeter april volgend jaar in de lucht.

Het politiek-culturele belang blijkt uit de bemoeienis van zowel de minister van Cultuur en Media als die van Buitenlandse Zaken. Ze wijzen nu wegbereiders aan. Die moeten de `offertes' van publieke omroepen en commerciële zenders bestuderen, redactioneel verantwoordelijken aanwijzen, budgetten bepalen en hervormingen en fusies voorstellen van alle Franse, op het buitenland gerichte audiovisuele media.

De gulheid van de overheid blijkt inmiddels groter dan verwacht: niet veertig miljoen euro maar misschien wel het dubbele zou Chirac in het vooruitzicht hebben gesteld. Omdat ook dat niet toereikend zal zijn, gaat de voorkeur uit naar een organisatie waarin zowel commerciële als publieke zenders participeren. Realisme dwingt tot een meertalige aanpak; programma's zullen ook in het Engels en Arabisch worden uitgezonden, wellicht ook in het Spaans en het Portugees. In eerste instantie moeten 36 miljoen huishoudens bereikt worden, vooral in Afrika, het Midden-Oosten en Europa, juist de belangengebieden van de Franse diplomatie. Het inzetten van journalistiek voor geopolitieke doeleinden is niet speciaal een punt van zorg: het gaat uiteraard om objectieve berichtgeving, maar wel van `Franse oorsprong' en geïnspireerd door een `Franse visie op de wereld'.