Helpdesk

Vastgelopen cursors en zwarte beeldschermen – de helpdesk is van alle markten thuis. Zelfs voor een uit de boom gevallen vogeltje komt een oplossing.

De telefoon gaat.

,,Ik heb een probleem.''

,,Ik kan me niet aanmelden.''

,,Mijn cursor zit vast.''

,,Kun je Peter in Kenia bellen? Zijn computer doet niks meer.''

,,Met Marijn. Mijn telefoon doet het niet.''

,,Ik heb een probleem.''

,,Ik begrijp het niet. Ik zit thuis te werken. Ik deed niets bijzonders. En ineens werd het scherm helemaal zwart.''

Helpdesk: ,,Start je computer om te beginnen eens opnieuw op.''

,,Ja'', zegt hij, ,,dat heb ik al gedaan, en dan krijg ik weer een zwart scherm. Hij piept ook zo raar. Wat moet ik nou doen? Oh..? Oh? Oh! Wat gebeurt er nou? Ik moet direct ophangen, er is iets vreselijks gebeurd. Er is een vogeltje uit de boom gevallen. Het is met zijn kopje tussen de schutting blijven steken. Ik hang op.''

Helpdesk legt de telefoon neer.

De telefoon gaat.

,,Mijn e-mail doet het niet.''

,,Ik krijg allemaal rare grote letters op mijn scherm.''

,,Mijn stuk is plotseling weg.''

,,Wie moet ik bellen als mijn scherm het niet doet?''

,,Mag ik jou iets vragen?''

,,Ik zit op de zaal, en je moet onmiddellijk komen, want er gebeurt iets heel raars.''

,,Ik heb een probleem.''

Telefoon.

,,Ja, weer met mij. Ik sta hier met dat vogeltje in mijn hand. Het kan niet op zijn pootjes blijven staan. Hij is helemaal slap. Hij ligt in mijn hand. En zijn kopje hangt zo eng naar beneden. Wat moet ik doen? Hij gaat toch niet dood? Waarom overkomt mij dat nou weer? Het is vreselijk, zijn kopje hangt er ook zo raar bij.''

Helpdesk: ,,Het vogeltje heeft zijn nek gebroken. Er is maar één oplossing.''

,,Ja..? Wat wil je dat ik doe? God, wat is dit vreselijk. Het is nog een heel jong vogeltje.''

Helpdesk: ,,Je pakt het vogellijfje in je ene hand. Je neemt met je andere hand zijn kopje tussen wijs en middelvinger, je draait het kopje een kwartslag en trekt met een ruk.''

,,Dat kan ik niet. God, wat is dit vreselijk. Dan trek ik zijn kopje eraf. Ik ga het aan iemand anders vragen. Ik hang op.''

De telefoon gaat.

,,Ik weet mijn wachtwoord niet meer. Jullie weten toch alle wachtwoorden?''

,,Waarom is het systeem zo traag?''

,,Mijn snelkoppelingen doen het niet meer.''

,,Ik heb een bommetje op mijn scherm.''

,,Ik wil een toetsenbord met een balletje. Kan dat?''

,,Kan ik thuis ook e-mail ontvangen?''

,,Ik zit vast, het systeem zegt dat ik al aangemeld ben. Maar ik kan me helemaal niet aanmelden.''

De telefoon gaat.

,,Met mij. Ik sta hier nog steeds met dat vogeltje in mijn hand. Ik kan niemand vinden. Mag het ook met een stoeptegel?''

Helpdesk denkt na: ,,Ja, het kan ook met een stoeptegel. Als je maar zorgt dat die stoeptegel zijn kopje goed raakt. Hij moet wel in één keer dood zijn.''

,,Ach god, wat is dit vreselijk. Waarom ik? Waarom moet mij dat nou weer overkomen? Waarom heb ik altijd zo'n pech. Ik weet niet of ik dat kan. Enfin, ik zie wel.''

Helpdesk legt de telefoon weer neer.

De telefoon gaat.

,,Waarom kan ik niet internetten?''

,,Ik heb een screensaver geïnstalleerd en nou doet mijn pc het niet meer.''

,,Hoe weet ik hoe lang een stuk is in Word?''

,,Ik heb niks bijzonders gedaan. Mijn tekst is zomaar weg. Heb ik nu voor niks zitten werken?''

,,Moet ik bij jou zijn? Ik heb een probleem.''

De telefoon rinkelt.

,,Ja, weer met mij. Het vogeltje is dood. Het is vreselijk. En de stoeptegel ligt in tweeën. Ik deed het zo hard als ik kon.''

Helpdesk: ,,Goed zo.''

,,Wat moet ik nu doen met die computer? Het scherm is nog steeds zwart. En hij piept zo raar.''

Helpdesk: ,,Je neemt die stoeptegel...''