Epidemie breekt KLM in Azië op

De bezettingsgraad op KLM-vluchten naar het Verre Oosten is vorige maand gedaald met 26,9 procent ten opzichte van april 2002. Dit blijkt uit vanmorgen gepubliceerde cijfers. De KLM noemt het uitbreken van de ziekte SARS als één van de belangrijkste oorzaken.

Het totale vervoer van de KLM, uitgedrukt in opbrengst per passagierskilometer, daalde in april met 7 procent; de bezettingsgraad zakte over de gehele linie in met 6,8 procent. Het vervoer naar het Midden-Oosten daalde door de Irak-oorlog het sterkst: met 34 procent. `Irak' kende een lange aanloop, wat de KLM de tijd gaf het aantal vluchten op het Midden-Oosten te beperken of vluchten met kleinere toestellen uit te voeren. Het SARS-virus in Azië kwam daarentegen volslagen onverwachts. Door de angst ervoor vlogen op veel vluchten naar Azië Boeing 747's met vijftig in plaats van de gebruikelijke vierhonderd passagiers.

De negatieve vervoercijfers volgen op een toch al slecht jaar voor KLM. Donderdag publiceert het bedrijf zijn jaarcijfers. Daarin zal van de SARS-uitbraak nog weinig te merken zijn. Het boekjaar van KLM loopt af op 31 maart, toen de grootste gevolgen van het virus nog moesten komen. Begin april kondigde de KLM al wel aan dat wegens oplopende verliezen tussen de 2.000 en 3.000 arbeidsplaatsen verloren zullen gaan en gedwongen ontslagen niet zijn te vermijden. De luchtvaart is door de economische neergang, de situatie in het Midden-Oosten en SARS in een diepe crisis terechtgekomen. De KLM is de eerste grote luchtvaartmaatschappij in Europa die cijfers heeft uitgebracht over het effect van SARS op het vervoersaanbod.