China blijft zwijgen over onderzeeër

China heeft nog steeds geen details naar buiten gebracht over de ramp met een onderzeeër. Daarbij kwamen, zoals het officiële persbureau Xinhua vrijdag bekendmaakte, alle 70 opvarenden om het leven. Niet bekend is gemaakt wanneer de ramp zich precies heeft afgespeeld, en wat de mogelijke oorzaak is geweest.

Xinhua meldde eerder wel dat de ramp zich heeft voltrokken ten oosten van het eiland Neichangshan in de wateren rond de Oost-Chinese provincie Shandong, en dat het ongeluk veroorzaakt zou zijn door `mechanische problemen'. Buitenlandse experts speculeren over de mogelijkheid van een gasontploffing of een aanvaring. Dat het schip tijdens militaire oefeningen door een torpedo is geraakt, wordt onwaarschijnlijk geacht, omdat de boot dan waarschijnlijk zou zijn gezonken. Xinhua meldt dat de boot naar een niet nader genoemde haven is overgebracht.

Sommige commentatoren zien in de bekendmaking van de ramp een aanwijzing dat China's grotere openheid rond SARS zich nu ook zou uitstrekken tot berichtgeving over andere voormalige taboe-onderwerpen. Het achterhouden van nadere details over het marine-ongeluk lijkt dat idee echter te weerspreken.

De Chinese president Hu Jintao heeft dit weekeinde wel zijn condoléances overgebracht aan de nabestaanden, en hij drong daarbij aan op de snellere modernisering van de Chinese marine.

De onderzeeër, een schip van de zogeheten Ming-klasse, is een Chinese kopie van een Russische kopie van de U-boten die de Duitsers tijdens de Tweede-Wereldoorlog gebruikten. De boot was daarmee zeer verouderd, maar goedkoop in de vaart te houden.

Volgens sommige berichten zou China er niet goed in slagen om zelf modernere onderzeeërs van de zogeheten Song-klasse te produceren. Dat type is ontworpen om in staat te zijn geleide raketten af te vuren. Het blad Jane's Defence Weekly meldt dat China in 1995 is begonnen met het uittesten van deze Song-onderzeeërs, maar dat dat experiment is mislukt. Naar verluidt is het land nu in onderhandeling met Rusland om daar acht 636 Kilo-klasse onderzeeërs aan te schaffen. Met die aankoop zou 1,6 miljard dollar zijn gemoeid.