`We gaan niet over ze heen lopen'

Anthony Ruys heeft met zijn Heineken de grootste overname ooit gedaan. Hij kocht voor 1,9 miljard euro de Oostenrijkse brouwer BBAG. Nu de aankoop rond is, deelt hij complimenten uit.

Tijdens de persconferentie die Heineken en het Oostenrijkse BBAG gisteren in de Weense Kamer van Koophandel belegden, zaten Heineken-bestuursvoorzitter Anthony Ruys en zijn nieuwe Oostenrijkse collega-brouwer Karl Büche gebroederlijk naast elkaar, ieder geflankeerd door twee medebestuurders. Alsof ze gelijk waren, en het niet Heineken was dat met een overweldigend bod van 1,9 miljard euro de Oostenrijkers inlijfde. De naambordjes gaven echter haarfijn het nuanceverschil aan: de Heineken-bestuurders hadden in Wenen hun eigen groene hardplastic bordjes met naam en bedrijfslogo voor zich staan, de heren van BBAG moesten het in hun thuishaven doen met aanduidingen van zwarte letters op wit gevouwen papier.

Ruys wilde echter niemand voor het hoofd stoten, en deelde complimentjes uit. Nadat Büche een vraag uit de zaal over de biermarkt in Centraal- en Oost-Europa, waar BBAG actief is, had beantwoord, stelde Ruys de journalisten een retorische vraag: ,,Realiseert u zich wat daar gebeurde? Mijn toekomstige medebestuurder beantwoordde een vraag op een manier waarop ik niet beter had kunnen doen.''

Wanneer hij later, met een glas Edelweiss-witbier in de hand, ingaat op de wijze van zaken doen van inwoners van Centraal- en Oost-Europa, maakt Ruys duidelijk dat dit een punt van aandacht is. ,,De mensen in deze landen hebben rijke tradities, zijn erg gehecht aan wat ze opgebouwd hebben. Ze zijn trots.''

Kan dat problemen opleveren?

,,Als je zaken doet, moet je daar soms mee oppassen, rekening mee houden. In het ergste geval kan er zelfs gedoe ontstaan over de toekomst van biermerken. Dat kan met felle emoties gepaard gaan. Maar ik denk daar in de praktijk maar weinig problemen mee te krijgen. Dat kon u eerder ook zien, bij de presentatie. Wij hadden niet de houding van een overwinnaar, zij zaten daar niet met van die vertrokken gezichtjes.''

U stelt dat Heineken en BBAG een `zeer krachtige overeenstemming' van bedrijfscultuur hebben. Maar u wordt wel eigenaar. Welke houding gaat Heineken aannemen?

,,Niet over ze heen lopen, niet meteen het management eruit gooien. Niet zeggen: vanaf nu heet alles hier Heineken. Maar goed, dat past ook niet in de biercultuur, zo'n houding past niet bij het bedrijf Heineken.

De bestuurders mogen vooralsnog dus blijven. Geldt dat ook voor de talloze kleinere biermerken in deze landen?

,,Hoeveel merken we hier nu hebben weet ik niet eens. Een stuk of vijftien. In Oostenrijk zullen we die niet zomaar opheffen. Ik zie voor Heineken in Oostenrijk ook alleen maar afzetmogelijkheden onder toeristen. Maar in nieuwe landen, zoals Hongarije en Bulgarije, kunnen we zeker merken gaan opbouwen. Daar heerst nog helemaal geen biertraditie, en dus zal Heineken daar zeker een grote rol gaan spelen.''

Hoe beoordeelt u de productiviteit in deze landen?

,,We kunnen hier zeker voordelen halen op het gebied van efficiëntie en synergie. Of dat sluiting van brouwerijen met zich zal meebrengen, kan ik nog niet zeggen. Hoeveel brouwerijen we hier nu aangekocht hebben?'' Ruys zegt geen idee te hebben en stuurt zijn woordvoerder erop uit. Even later blijken het er 23 te zijn. ,,Maar dat getal maakt mij maar weinig uit. Zo kijk ik niet naar deze overname. We staan pas aan het begin van een heel proces hier.''

Het nut van overnames wordt door sommigen betwist. Wat zegt u tegen criticasters die stellen dat, ondanks een verder behoudende overnamestrategie van Heineken, u nu `zo nodig' weer iets moest in Midden- en Oost-Europa?

,,Ten eerste: dit was voor ons een `golden opportunity'. Niet te missen. En ten tweede: ik moet alleen nodig als ik veel bier drink.''