Sterke groei claims tegen notarissen

Het aantal schadeclaims tegen notarissen in Nederland is de afgelopen twee jaar explosief gestegen. Oorzaak is de toegenomen `claimbewustheid' onder klanten van notarissen.

Volgens Aon, een makelaar in verzekeringen, is het aantal claims in twee jaar met 40 procent toegenomen. Aon regelt de aansprakelijkheid van zes van de tien Nederlandse notarissen.

Het afgelopen jaar ging het gemiddeld om 250 claims tegen notarissen. In enkele gevallen liep de claim op tot meer dan een miljoen euro. Over de hoogte van de toegekende schade laat Aon zich niet uit. Nederland telt ongeveer 1.400 notarissen.

Oorzaak van de sterke stijging is volgens de makelaar in verzekeringen de toegenomen `claimbewustheid' onder de gebruikers van notariële diensten. ,,Consumenten en bedrijven accepteren geen fouten meer van een notaris. Tot enkele jaren geleden was dat een nette meneer die geen fouten maakten. Als er nu iets mis is staan ze direct met een advocaat op de stoep'', verklaart E. Millaard, directeur van Aon Heerkens Thijssen, het onderdeel van Aon dat de beroepsaansprakelijkheid regelt van notarissen.

Volgens Millaard is de claimstijging geen gevolg van de sinds eind 1999 gedeeltelijk vrijgegeven van de tarieven voor notariële diensten. Daardoor zijn in enkele regio's prijsoorlogen uitgebroken waarbij sommige notarissen in financiële moeilijkheden verkeren. Millaard denkt niet dat notarissen daardoor minder zorgvuldig omgaan met zaken als akten en testamenten. ,,Hoewel we daar overigens geen volledige zekerheid over hebben.''

Wel ziet hij dat transacties steeds complexer zijn en de financiële belangen, met name voor dienstverlening rond vastgoed als huizen en kantoorpanden, groot kunnen zijn. ,,Een kleine fout kan tot een aanzienlijke schadeclaim leiden.''

De toegenomen claims zijn voor de notariële beroepsgroep niet zonder gevolg gebleven. Afgelopen 1 januari heeft Aon de premie voor de beroepsaansprakelijkheidsverzekering met ongeveer 20 procent verhoogd. ,,Terwijl deze de afgelopen jaren min of meer stabiel was gebleven'', verklaart Millaard. ,,De verhoging was daarom ook een correctie.''

Volgens Millaard komen de claims in gelijke mate van consumenten (met name akten, testamenten) als van zakelijke gebruikers (vooral oprichting van vennootschappen) van notariële diensten. De claims hebben vooral betrekking op het advies dat notarissen hun klanten geven.