Op een slof en een ouwe voetbalschoen

Wat doet Ajax-commissaris en mede-Endemol-oprichter John de Mol als aandeelhouder van Manchester United?

Afgelopen week heeft zijn beleggingsmaatschappij Talpa (Latijn voor Mol) opnieuw aandelen gekocht in de trots van het Engelse voetbal. Het aandelenbelang van De Mol is inmiddels gestegen tot 9.040.966 gewone aandelen (waarde: 18 miljoen euro), goed voor 3,48 procent van het totale United-kapitaal. Op de Quote-lijst van de 500 rijksten staat De Mol nummer 22, met een bedrag van 640 miljoen euro.

De koers van Manchester United verraadt oplopende geestdrift onder beleggers, ook al is de club uitgeschakeld voor de Champions League. De koers is dit jaar al met een derde gestegen, terwijl de graadmeter van de Britse beurs niet veel van zijn plaats is gekomen. Overnamegeruchten.

Hoe kan het ook anders met zo'n bont gezelschap grootaandeelhouders. Van tv-zender BSkyB van mediamagnaat Murdoch die 9,9 procent van het kapitaal heeft tot twee Ierse renpaardbezitters, het duo McManus en Magnier, die samen meer dan 10 procent hebben. Andere beleggers met beduidende belangen zijn de eigenaar van de Schotse club Celtic en de baas van de Tampa Bay Buccaneers, een American football club. Vier jaar geleden wilde BSkyB United overnemen, maar de Britse regering verhinderde dat uit angst voor machtsverstrengeling.

Wat trekt al die zakenlui? Voetbal en zaken hebben natuurlijk veel gemeen. Typische mannenwerelden, het is winnen of verliezen, aanval en opportunisme worden beloond en er zijn regels, maar de scheidsrechter kan, net als beurswaakhonden en kartelbrekers, nu eenmaal niet alles in de gaten houden.

En voetbal geeft superbeleggers ook cachet, al wordt de een liever op PAN of Tefaf gezien, de ander op Old Trafford. Amsterdamse beursmakelaars kochten vroeger aandelen van het Olympisch Stadion, die gaven recht op een zitplaats als Ajax daar Europa Cup speelde. Andere mensen kopen nog steeds obligaties van de All England Lawn Tennis & Croquet Club: het dividend is een stoel op Wimbledon.

De Mol is als belegger geïnteresseerd in sterke merken en media. In dat opzicht geeft het winstgevende Manchester United meerwaarde, juist omdat het betaalde voetbal zelf zo lijkt op de bedrijven uit de internet-hype: opgeblazen salarissen, structureel verliesgevend.

Zit een overname in de pijplijn? Wie weet. Maar de trend in de Verenigde Staten, waar sportclubs handelswaar zijn, is dat de grote ondernemingen (Disney, Newscorp, AOL Time Warner) liever verkopen dan opkopen.