Madonna met politiepet

De jeugd is weer geëngageerd, berichtte de Volkskrant vorige week op de voorpagina. Waar de jeugd zich nu precies bij betrokken voelde, maakte het bericht niet duidelijk, maar één ding was zeker: de patatgeneratie behoorde tot het verleden.

De jeugd is geëngageerd en dus is Madonna, de popster met verreweg de beste neus voor wat `in' is, dat ook. En ook bij haar is niet duidelijk waar ze zich nu precies bij betrokken voelt. Een paar maanden geleden verklaarde ze zich tegen de oorlog die de Verenigde Staten en Groot-Brittannië gingen voeren tegen Irak. Ze maakte er zelfs een videoclip over. Die was gruwelijk, zo werd ons beloofd. Maar we kregen hem niet te zien. Want toen de oorlog eenmaal was begonnen, steunde Madonna de Amerikaanse jongens in Irak en trok ze haar videoclip terug.

Ook op haar nieuwe cd, American Life, getuigt Madonna van haar nieuwe engagement. Dat begint al met het inlegvel van de cd. Daarop staat ze afgebeeld met een baret. Wie het inlegvel open slaat, ziet haar ook nog met een machinegeweer in de weer. Een journaliste van het Engelse dagblad The Guardian bracht deze uitdossing in verband met Che Guevara. Maar Madonna lijkt natuurlijk meer op Patty Hearst, de miljardairsdochter die zich na een ontvoering aansloot bij haar ontvoerders van het Symbiotisch Bevrijdingsfront.

Ook Madonna's eerste single van American Life, het titelnummer, is maatschappijkritisch. Zingend en rappend legt ze ons uit dat een leven vol rijkdom en roem ook niet gelukkig maakt. Drie nannies voor je twee kinderen is ook niet alles, is de strekking van `American Life'. Madonna's boodschap doet denken aan die van Christina Aguilera in `Beautiful' van een paar maanden geleden. Zoals de begeerlijke seksbom Aguilera ons toen voorhield dat ook lelijke mensen mooi zijn, zo laat multimiljonaire Madonna ons nu weten dat geld niet gelukkig maakt.

Haar boodschap heeft een opmerkelijk ouderwetse verpakking gekregen. Voor het eerst in haar carrière klinkt Madonna niet meer hedendaags. De muziek van `American Life', knip- en plakwerk met de computer van de Franse producer Mirwais, klinkt als Franse neo-disco die drie jaar geleden hip was.

Ook de videoclip is geen meesterwerk. Zoals veel goede clips bestaat `American Life' uit één goed idee dat consequent is uitgevoerd. Alleen is het idee dit keer mager. Niet met een baret maar met een politiepet op brengt Madonna ons haar banale boodschap tegen een achtergrond van steeds wisselende vlaggen van allerlei landen: Duitsland, Zuid-Korea, Libanon. Als laatste krijgen we langdurig de Amerikaanse vlag te zien, alsof Madonna wil zeggen dat haar anti-oorlogsengagement een vergissing was en de wereldheerschappij van Amerika en the American way of life onontkoombaar is in dit tijdperk van globalisering.