Een geldverslindende liefde

Autorijden is schreeuwend duur. Zelfs de kleinste boodschappenauto kost al gauw 300 euro per maand. Tien adviezen om de vervoerskosten te drukken.

1. Koop een gebruikte auto

Een auto nieuw kopen? Leuk maar dom. Tweeënhalf jaar nadat u met het bloemstukje van de dealer bij de showroom bent weggereden, is uw nieuwe auto al in waarde gehalveerd. En de afschrijvingskosten zijn niet alleen de grootste post in de autoboekhouding, ook de snelst groeiende. Dat becijferde de Consumentenbond, die al twintig jaar onderzoek doet naar autokosten. Lag het afschrijvingspercentage voor 2,5 jaar oude auto's in 1998 op 43 procent, vorig jaar bleek het gestegen naar ruim 50 procent.

Maar welke particuliere autobezitter wil echt weten hoeveel zijn auto hem kost? Autobezitters zijn meesters in het verdringen van de harde cijfers. Het grote voordeel van deze domheid is dat anderen ervan kunnen profiteren. Wie een jonge, gebruikte auto koopt in plaats van een nieuwe bespaart al snel 20 procent op zijn autokosten. De bekende wet van de Consumentenbond – koop een tweeënhalf jaar oude auto en rijd daar een jaar of vijf in – geldt nog steeds.

2. Mijd de merkdealer

Een jonge occasion is bij de universele garage die diverse merken verkoopt goedkoper dan bij de merkdealer. En technisch gezien is er geen reden om een gebruikte auto bij de merkdealer te kopen. De gebruikte auto's komen vaak bij dezelfde groothandelaren vandaan.

Sommige leasemaatschappijen verkopen leaseauto's waarvan het contract is beëindigd, direct aan particulieren. Dat kan aantrekkelijk zijn. Zie bijvoorbeeld de website www.carnext.nl, dat jaarlijks 30.000 auto's verkoopt. Op internet zijn ook vele websites met gebruikte auto's, zoals: autotelegraaf.nl, autotekoop.nl en autoplein.nl

Ook onderhoud is bij merkdealers duur. Zeker banden, uitlaten en accu's zijn bij `carfitters' als Kwik-Fit doorgaans aanmerkelijk goedkoper.

En als u toch bij een merkdealer wilt kopen, weet dan dat leuren met uw inruilauto loont en dat u zonder inruilauto tot 10 procent korting op de catalogusprijs van een nieuwe kunt bedingen.

3. Koop de goede auto

Een Citroën XM is een prachtig vormgegeven Franse limousine. Een Lancia Kappa rijdt heerlijk. En een Hyundai Sonata en een Daewoo Leganza bieden veel knoppen voor weinig geld. Maar wie deze afschrijvingskampioenen nieuw heeft gekocht, betaalt daarvoor bij inruil een hoge prijs. Na drie jaar en 60.000 kilometer is een Citroën XM 3.0 inj V6 volgens de ANWB/Bovag-koerslijst nog slechts 28 procent waard van de 44.751 euro die hij heeft gekost.

Houd daarom bij de koop al rekening met de verkoop. Vergelijkbare auto's kunnen sterk verschillende afschrijvingspercentages hebben. Neem bijvoorbeeld een Ford Scorpio 2,5 turbodiesel combi en een Mercedes C200 CDI combi. Deze stationwagens met een dieselmotor kostten vijf jaar geleden zo'n 35.000 euro. De Mercedes is met 180.000 kilometer nog ruim 45 procent van de nieuwprijs waard. De Ford nog slechts 15 procent.

Beste handleiding voor de waardevastheid van auto's is de tweemaandelijkse ANWB/Bovag koerslijst. Aspirant-autokopers die lid zijn van de ANWB kunnen ook bellen met de ANWB Auto-advieslijn (070-3145000). Overigens volgt de gebruikte markt doorgaans de markt voor nieuwe auto's. De Peugeot 307 en de Peugeot 206 zijn nu de bestverkochte nieuwe modellen van Nederland. De kans is groot dat deze Peugeots op de occasionmarkt straks even populair zullen zijn.

Wie op zoek is naar een echt goedkope gebruikte auto koopt anticyclisch. De Citroën XM en Lancia Kappa, de eerder genoemde afschrijvingskampioenen, zijn weinig gewilde auto's op de occasionmarkt en daardoor spotgoedkoop.

4. Ga kleiner rijden

Een Espace, Voyager of zo'n andere ruimtewagen is handig met vakantie. Maar heeft u die andere 49 weken van het jaar ook zo'n grote auto nodig? Veel automobilisten kunnen vermoedelijk toe met een minder grote auto. Een kleinere auto voor vast en een grote huurauto voor de vakantie levert al snel een forse besparing op.

5. Kies de goede motor

Benzine, LPG of diesel? Wie 40.000 kilometer per jaar rijdt, is met een benzinemotor zeker onvoordelig uit. Maar bij welk jaarkilometrage het omslagpunt ligt, dat verschilt per model. Bovendien is de overheid dieselmotoren vorig jaar zwaarder gaan belasten. ANWB-leden kunnen hierover gratis advies inwinnen bij de Auto-advieslijn (070-3145000). Informatie over het omslagpunt voor de inbouw van een LPG-tank is te vinden op de website www.lpg.nl

6. Kies de juiste accessoires

Bij de verkoop van een auto spelen sommige accessoires een steeds grotere rol. Stuurbekrachtiging, airconditioning, automatische versnellingsbak en metaalkleur zijn de `extra's' die zich terugbetalen.

Veiligheidsvoorzieningen zijn gek genoeg veel minder bepalend. Eén of vier airbags, wél of geen ESP, het heeft op de waarde van uw auto nauwelijks invloed.

7. Wacht met inruilen

Het is vooral een mannenkwaal: de onbedwingbare aanvechting om elke twee of drie jaar in een andere, liefst nieuwe auto te rijden. Boekhoudkundig gezien bestaat hiervoor geen rechtvaardiging. Zoals uit bovenstaand rekenvoorbeeld blijkt, loont het om langer in een auto te blijven rijden. Een nieuwe auto van 21.133 euro (vorig jaar de gemiddelde aankoopprijs) die na twee jaar en 30.000 kilometer wordt ingeruild, heeft 56,6 cent per kilometer gekost. Wie vijf jaar langer in dezelfde auto doorrijdt, ziet zijn kilometerpijs dalen tot 42,5 eurocent.

8. Verkoop uw auto zelf

Tussen inruil en verkoop bij de dealer zit zo'n 20 procent. Een voorbeeld: een dealer geeft voor een drie jaar oude Opel Astra 1.8 met 45.000 kilometer op de teller 8.300 euro terug. Voor een zelfde auto vraagt hij 10.300 euro. De marge tussen inruil en verkoop is groot genoeg voor transacties tussen particulieren. Als een particulier bovengenoemde Astra voor 9.300 euro aan een particulier verkoopt, zijn zowel koper als verkoper 1.000 euro goedkoper uit.

Hoewel jaarlijks zeker 700.000 auto's tussen particulieren worden verhandeld, is dat niet zonder risico. Vrouwen houden doorgaans niet van vreemde mannen aan de deur, het kost meer tijd, en het vraagt enige mensenkennis. Een particulier kan zich indekken tegen een miskoop door een aankoopkeuring te eisen.

9. Rijd verstandig

Korte ritten zijn slecht voor de motor en kosten relatief veel brandstof. Permanent de airconditioning gebruiken, vergt zo'n vijf liter brandstof per 100 kilometer. Met open raam rijden kost zo'n 4 procent extra brandstof. Het op spanning houden van uw banden scheelt al snel één tot twee volle tanks brandstof per jaar en verlengt bovendien de levensduur van de banden.

Het gebruik van een cruise control in combinatie met een slimme rijstijl zorgt voor een forse besparing op het brandstofverbruik. Zie ook de website www.hetnieuwerijden.nl

Tanken bij witte pompstations kan tot 10 cent per liter schelen. Op www.anwb.nl staat een kaart met alle goedkope pompstations in Nederland.

10. Doe uw auto weg

Neem de fiets, de trein en de treintaxi. Wie slechts af en toe rijdt, is veel goedkoper uit met bijvoorbeeld een Greenwheels-abonnement. De Consumentenbond rekende uit dat zo'n met anderen gedeelde auto ruim 1.600 euro per jaar goedkoper is dan een vergelijkbare eigen auto. Ook een huurauto kan een aantrekkelijk alternatief zijn. In juli drie weken een Mercedes A huren bij Easycar kost 306 euro.

En misschien wel het beste advies voor wie op de autokosten wil besparen: vraag uw werkgever om een lease-auto. Ondanks de fiscale bijtelling scheelt dat honderden euro's per maand.

Met dank aan Paul Engel van de ANWB en Marti Hakkesteegt van Hakkesteegt Auto.