Zach Miles nieuwe topman Vedior

Zach Miles volgt per februari 2004 Tony Martin op als bestuursvoorzitter van uitzendbedrijf Vedior. Miles is nu nog vice-voorzitter van de raad van bestuur. Net als Martin, die volgend jaar met pensioen gaat, is Miles afkomstig van Select, de Britse uitzender die Vedior in 1999 overnam. Tot 2001 was hij de financiële man in het bestuur van Vedior.

De uitzender maakte de benoeming van Miles vanmorgen bekend bij de publicatie van de kwartaalcijfers. Vedior zag de omzet in de eerste drie maanden van dit jaar met 6 procent dalen tot 1,38 miljard euro. De nettowinst daalde met 8 procent tot 11 miljoen euro. Dat is in lijn met wat analisten hadden verwacht.

In Nederland, Vediors thuismarkt, slonk de winst van 7 naar 2 miljoen, een daling van 71 procent, als gevolg van hevige prijsconcurrentie. De omzet daalde met 15 procent tot 126 miljoen euro. Op Vediors belangrijkste markt, Frankrijk, bleven omzet (609 miljoen) en winst (13 miljoen) stabiel. In de Verenigde Staten daalde de omzet met een kwart tot 118 miljoen, maar verdrievoudigde de winst tot 3 miljoen. De overige markten, waaronder het Verenigd Koninkrijk, lieten in het eerste kwartaal een lichte omzetdaling en een gelijkblijvende winst zien.

Vedior heeft nog altijd last van de zwakke vraag naar uitzendkrachten, die gebruikelijk is in tijden van economische neergang. De strategie van Vedior is gericht op het vergroten van het aandeel gespecialiseerd uitzendwerk, omdat dat lucratiever en minder conjunctuurgevoelig is dan traditioneel uitzendwerk.

Gespecialiseerde uitzenddiensten zijn goed voor een derde van de omzet en 60 procent van de winst van Vedior.

De sectoren waarin de omzet het meeste daalde, waren de accountantspraktijk (min 12 procent) en de automatisering (min 11 procent). Uit traditioneel uitzendwerk in de industrie, dat een sterk cyclisch karakter heeft, haalde Vedior 3 procent minder omzet. De enige onderdelen die omzetgroei behaalden waren de medische, juridische en technische beroepen en het onderwijs.

Vedior is de derde uitzender ter wereld en heeft 2.242 kantoren in dertig landen.